Privacy
De gemeente Leiden gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Op deze pagina vindt u er meer informatie over.
In de privacyverklaring leest u:
- welke gegevens worden gebruikt
- hoe de gegevens worden gebruikt
- de bewaartermijn
- welke gegevens worden gedeeld met andere partijen
- wat uw rechten zijn
Hieronder leest u hoe de gemeente Leiden omgaat met uw persoonsgegevens. Met persoonsgegevens bedoelen we alle informatie die iets over u zegt of kan zeggen. Bijvoorbeeld uw naam, adres of Burgerservicenummer (BSN).
Wie is verantwoordelijk voor mijn persoonsgegevens?
De gemeente Leiden is verantwoordelijk voor het gebruiken van uw persoonsgegevens. Binnen de gemeente Leiden zijn er drie bestuurlijk verantwoordelijken:
- De burgemeester;
- Het College van burgemeester en wethouders (B&W);
- De gemeenteraad.
Welke persoonsgegevens heeft de gemeente van mij?
Als u in de gemeente Leiden woont, staan de volgende gegevens in de Basisregistratie Personen:
- Voor- en achternaam;
- Woonadres;
- Geboortedatum;
- BSN.
Verder gebruikt de gemeente bij verschillende taken andere persoonsgegevens. Wilt u weten welke persoonsgegevens de gemeente van u gebruikt bij een bepaalde taak? Bekijk dan ons Register van Verwerkingen. Dit is een overzicht van alle taken waarbij de gemeente persoonsgegevens gebruikt.
Waarom gebruikt de gemeente mijn persoonsgegevens?
De gemeente Leiden gebruikt uw persoonsgegevens alleen als dat nodig is om een gemeentelijke taak uit te voeren. Ook gebruiken de gemeente uw gegevens alleen als dat is toegestaan. Bijvoorbeeld omdat dit in de wet staat. Per gemeentelijke taak vindt u in het Register van Verwerkingen het doel waarvoor de gemeente persoonsgegevens gebruikt.
Deelt de gemeente mijn persoonsgegevens met anderen?
De gemeente Leiden deelt alleen persoonsgegevens met derden als dit is toegestaan. Ook moet het nodig zijn om een gemeentelijke taak uit te voeren. We maken hierover afspraken met de andere partij zodat zij goed omgaan met uw persoonsgegevens. In het Register van Verwerkingen ziet u per taak aan welke partijen de gemeente persoonsgegevens doorgeven.
Welke rechten heb ik?
- Recht op informatie. U hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens de gemeente van u vastlegt. Op deze pagina vertellen wij daar meer over.
- Recht op inzage. U hebt het recht op inzage in uw eigen persoonsgegevens die bekend zijn bij de gemeente.
- Recht op rectificatie. U hebt het recht om uw persoonsgegevens aan te vullen of te corrigeren.
- Recht om vergeten te worden. U hebt in sommige gevallen het recht om uw persoonsgegevens te laten verwijderen.
- Recht op het overdragen van uw gegevens. In sommige gevallen hebt u het recht om uw persoonsgegevens over te laten dragen aan een andere partij.
- Recht van bezwaar. U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens door de gemeente.
Hoe maak ik gebruik van deze rechten?
Door het formulier via onderstaande knop in te vullen. We zijn wettelijk verplicht om uw identiteit te controleren. Daarom moet u eerst inloggen met DigiD.
Hoelang bewaart de gemeente mijn persoonsgegevens?
De gemeente Leiden bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is om een gemeentelijke taak uit te voeren. In sommige gevallen staat ook in de wet hoelang de gemeente persoonsgegevens mag bewaren. Per gemeentelijke taak vindt u in het Register van Verwerkingen hoelang de gemeente Leiden uw persoonsgegevens bewaart.
Hoe worden mijn persoonsgegevens beschermd?
De gemeente Leiden neemt veel maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen, bijvoorbeeld:
- Alle medewerkers van de gemeente Leiden hebben een geheimhoudingsverklaring getekend;
- Alleen de medewerkers die uw persoonsgegevens nodig hebben voor hun werk, hebben toegang tot die persoonsgegevens;
- Als de gemeente uw persoonsgegevens deelt met een andere partij maken we daarover met die partij afspraken;
- De gemeente beveiligd de systemen waar uw persoonsgegevens in staan;
- De gemeente voert regelmatig risicoanalyses uit om te kijken of we nog meer beveiligingsmaatregelen moeten nemen.
Vragen over uw privacy?
Dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Wij helpen u graag verder.
Klacht over uw privacy?
De gemeente heeft een onafhankelijke interne toezichthouder voor gegevensbescherming. Dit is de Functionaris Gegevensbescherming. Hebt u een klacht over hoe de gemeente omgaat met uw persoonsgegevens? Dan kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming.
Komt u er met de gemeente en de Functionaris Gegevensbescherming niet uit? Dan hebt u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Hoewel de gemeente anders is dan de politie, maken we soms toch gebruik van politiegegevens. De term politiegegevens is daarom misschien een beetje verwarrend. Politiegegevens zijn informatie die nodig is om misdrijven te voorkomen, onderzoeken te doen of strafbare feiten te bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om iemands naam, adres of wat er precies is gebeurd. De gemeente heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst. De gegevens die zij bij hun werk vastleggen zijn soms politiegegevens.
Wat is het verschil tussen het gebruik van persoons- en politiegegevens?
Voor persoonsgegevens geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Voor politiegegevens is er een andere wet, namelijk de Wet politiegegevens (Wpg).
Wanneer legt de gemeente politiegegevens vast?
Buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) legt politiegegevens vast. Bijvoorbeeld bij overlast in de openbare ruimte. Een Sociaal rechercheur onderzoekt mogelijk misbruik van uitkeringen of toeslagen. Hiervoor worden politiegegevens gebruikt. Bijvoorbeeld om te controleren of iemand eerlijk is over inkomen of woonsituatie.
Mag de gemeente politiegegevens vastleggen?
Ja. Voor de boa’s openbare handhaving staan veel regels in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Voor de sociale recherche staan regels in de Participatiewet. Verder gelden ook de regels uit de Wet politiegegevens. Daarin staat dat de boa’s voor de volgende redenen politiegegeven mogen gebruiken:
- Het uitvoeren van de dagelijkse politietaak;
- Het uitvoeren van gericht onderzoek;
- Het opnieuw gebruiken van politiegegevens bij ondersteuning van een taak.
Welke gegevens legt de gemeente vast?
De BOA’s doen aanhoudingen, maken een proces verbaal op en mogen een verhoor afnemen. Daarbij kunnen de volgende politiegegevens worden vastgelegd:
- Persoonlijke gegevens;
- Contactgegevens;
- Identieitsgegevens;
- Burger Servicenummer (BSN).
Sociale rechercheurs mogen en proces verbaal opmaken en strafrechtelijk onderzoek doen naar onrechtmatigheden op het gebied van ontvangen uitkeringen of zorggelden. Daarbij kunnen de volgende politiegegevens worden gebruikt of vastgelegd:
- Persoonlijke gegevens;
- Contactgegevens;
- BSN;
- Uitkeringsgegevens;
- IBAN;
- Financiële gegevens;
- Afgeleide persoonsgegevens van foto’s en andere beelddragers;
- Relevante arbeidsmarktgegevens;
- Gegevens over strafrechtelijk/justitieel verleden;
- Toegekende zorg op zorgaanbieder en product.
Hoelang bewaart de gemeente politiegegevens?
In de wet staat hoelang we politiegegevens mogen bewaren. Daarbij gelden de volgende termijnen:
- Uitvoering van de dagelijkse politietaak: 5 jaar na datum van de eerste registratie
- Uitvoering gericht onderzoek: 5 jaar na het te behalen doel.
Met wie deelt de gemeente politiegegevens?
Soms heeft een andere boa of de politie politiegegevens nodig om hun taak uit te voeren. We delen politiegegevens alleen als zij die nodig hebben om hun taak uit te voeren.
De gemeente kan politiegegevens ook delen met de burgemeester, Belastingdienst of het Centraal Justitieel Incassobureau. Het is ook mogelijk om politiegegevens te verstrekken aan samenwerkingspartners, zoals een woningbouwvereniging of winkeliers. Hierbij houdt de gemeente zich aan de regels uit de wet. De gemeente Leiden wijst ontvangers altijd op de geheimhoudingsplicht van deze gegevens.
Tot slot legt de gemeente politiegegevens vast in applicaties. We hebben met de leveranciers van deze applicaties overeenkomsten getekend, zodat uw gegevens goed worden beveiligd.
Wat zijn mijn rechten onder de Wpg?
- Recht op informatie. U hebt het recht om te weten welke politiegegevens de gemeente van u vastlegt. Hieronder vertellen we er meer over.
- Recht op inzage. U hebt het recht op inzage in uw eigen politiegegevens die bekend zijn bij de gemeente.
- Recht op rectificatie. U hebt het recht om uw politiegegevens aan te vullen of te corrigeren.
- Recht om vergeten te worden. U hebt in sommige gevallen het recht om uw politiegegevens te laten verwijderen.
Hoe maak ik gebruik van deze rechten?
Door het formulier via onderstaande knop in te vullen. We zijn wettelijk verplicht om uw identiteit te controleren. Daarom moet u eerst inloggen met DigiD.
Hoe worden politiegegevens beveiligd?
De gemeente Leiden neemt maatregelen om politiegegevens te beschermen, bijvoorbeeld:
- Alle medewerkers van de gemeente Leiden hebben een geheimhoudingsverklaring getekend;
- Alleen de medewerkers die uw politiegegevens nodig hebben voor hun werk, hebben toegang tot die persoonsgegevens;
- Als de gemeente uw politiegegevens deelt met een andere partij maken we daarover met die partij afspraken;
- De gemeente beveiligd de systemen waar uw politiegegevens in staan;
- De gemeente voert regelmatig risicoanalyses uit om te kijken of we nog meer beveiligingsmaatregelen moeten nemen.
Aanvullende uitleg over en spelregels voor onder meer cameratoezicht, bezoekersstatistieken website, het maken van geluidsopnames, veilig mailen en het gebruik van bodycams:
Spelregels voor u
Wilt u een geluidsopname maken van het gesprek dat u hebt met een medewerker van de gemeente? Dat mag. Wel vragen we u om u daarbij aan een aantal spelregels te houden:
- Voordat het gesprek begint laat u weten dat u het gesprek wilt opnemen.
- U neemt het gesprek op voor eigen gebruik.
- U maakt de opname niet openbaar, bijvoorbeeld via sociale media.
- Als de gemeente u daar om vraagt, geeft u een kopie van de geluidsopname.
Spelregels voor medewerkers van de gemeente Leiden
Een medewerker van de gemeente mag ook een geluidsopname van het gesprek met u maken. Voor de medewerker van de gemeente gelden ook spelregels:
- De medewerker laat voordat het gesprek begint aan u weten dat hij/zij het gesprek wil opnemen.
- De medewerker neemt het gesprek op om te gebruiken als geheugensteun bij het verwerken van het gesprek.
- De medewerker maakt de opname op geen enkele manier openbaar.
- De geluidsopname wordt niet langer bewaard dan nodig (zie bullet 2).
- Wilt u de opname terugluisteren? Dat kan bij ons op kantoor. Vraag dit via het formulier privacyrechten, of per post naar gemeente Leiden, postbus 9100 PC Leiden.
Belt u naar 14 071?
Dan nemen we gesprekken altijd op voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden. Tijdens zo’n gesprek gelden de volgende regels:
- U hoort vooraf aan het gesprek een ingesproken boodschap dat we telefoongesprekken kunnen opnemen voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden.
- U noemt geen onnodige of gevoelige persoonlijke gegevens.
- We bewaren de geluidsopname niet langer dan 90 dagen.
- Wilt u een telefoongesprek terugluisteren? Dan moet u dit binnen 90 dagen schriftelijk aanvragen. Dit doet u via het contactformulier of per brief naar Gemeente Leiden, postbus 9100, 2300 PC Leiden.
De gemeente verzamelt automatisch gegevens over het gebruik van de website. Hiervoor gebruikt de gemeente Google Analytics-cookies. De gemeente gebruikt geen IP-adressen voor statistieken. De informatie die wordt verzameld is anoniem. De gemeente gebruikt de verzamelde informatie alleen om de website te verbeteren en om eventuele technische problemen op te lossen. De gemeente gebruikt nooit gegevens om individuele bezoekers te identificeren.
De gemeente Leiden gebruikt ZIVVER om vertrouwelijke informatie veilig te versturen. Hierdoor garanderen wij dat wij deze gevoelige informatie met de modernste beveiliging versturen, en dat niemand anders dan u de inhoud van de e-mail kan lezen.
Hoe opent u een bericht dat via ZIVVER is verstuurd?
Hebt u een e-mail ontvangen van gemeente Leiden via ZIVVER? Dan opent u dit bericht door op de blauwe link met de tekst ‘Klik voor bericht’ te klikken. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar de beveiligde omgeving van ZIVVER. Hier moet u een toegangscode of sms-code invoeren (zie hieronder).
Bericht openen met een toegangscode
U hebt een beveiligd bericht ontvangen. Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het bericht kunt lezen. De afzender heeft daarom een toegangscode aan u doorgegeven, via de post, telefonisch of persoonlijk. Klik op ‘Klik voor bericht’ en vul deze toegangscode in. Nu kunt u het bericht lezen. Hebt u geen toegangscode ontvangen? Neem dan contact op met de afzender.
Bericht openen met een sms-code
U hebt een bericht ontvangen dat is beveiligd met een SMS-code. Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het kunt lezen. Klik op ‘Klik voor bericht’ en daarna op ‘SMS sturen’. Vul dan de code in die u op uw telefoon ontvangt. Nu kunt u het bericht lezen.
Wilt u reageren op een e-mailbericht dat via ZIVVER is verstuurd?
U leest het bericht dat via ZIVVER is verstuurd op een beveiligde webpagina. Als u op het bericht wilt reageren, dan kan dat op deze pagina. Klik op de knop ‘Beantwoorden’. U kunt dan in het antwoordveld direct uw reactie typen. Eventueel kunt u ook een bijlage toevoegen met de paperclip-knop. U verzendt de reactie door op de verzendknop te klikken. Wanneer de ontvanger hierop reageert, ontvangt u weer een notificatie per e-mail.
Geef wijzigingen in uw e-mailadres en telefoonnummer door aan ons!
Het is belangrijk dat u wijzigingen in uw e-mailadres of mobiele telefoonnummer direct aan ons doorgeeft. Op deze manier kunnen wij veilig met u blijven communiceren.
Meer over ZIVVER
Met ZIVVER kun je veilig e-mailen en bestanden uitwisselen. ZIVVER versleutelt berichten met gevoelige inhoud, zoals persoonsgegevens, dossiers, verslagen of andere informatie die u veilig wilt versturen. Verstuurt u een bericht via ZIVVER, dan is dat gegarandeerd veilig. Dat betekent dat niemand anders dan de verzender en de ontvanger toegang heeft tot het bericht. Ook hackers niet. Daarnaast voorkomt ZIVVER met slimme technologieën dat mensen gevoelige informatie naar de verkeerde persoon sturen.
Kijk voor meer informatie over het openen van berichten die via ZIVVER zijn verstuurd ook op de website van ZIVVER.
Handhavers (BOA’s) kunnen gebruikmaken van een bodycam.
Doelstelling
Het voornaamste doel van het gebruik van bodycams is het tegengaan van geweld tegen handhavers, oftewel het bevorderen van de Veilige Publieke Taak (VPT). Bodycams hebben een de-escalerend effect op gedrag tegen handhavers. Door gebruik van bodycams wordt correct gedrag tegenover handhavers gestimuleerd en kunnen incidenten die ondanks het gebruik van bodycams toch plaatsvinden, worden vastgelegd. Dit draagt bij aan transparant handelen door de handhavers en aan een objectieve weergave van de context waarin incidenten plaatsvinden. Bovendien heeft het zichtbaar dragen van bodycams een preventieve werking, waardoor ongewenst gedrag kan worden voorkomen. Tot slot kunnen de vastgelegde incidenten waar nodig gebruikt worden voor opsporingsdoeleinden.
Juridisch kader
Het gebruik van bodycams valt onder het algemene regime van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna te noemen AVG), omdat de verwerking van beeld- en geluidsmateriaal persoonsgegevens betreffen (elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon).
Indien de camerabeelden onderdeel uitmaken van een Proces Verbaal in de vorm van mogelijk bewijsmateriaal, waarbij een overdracht plaatsvindt van de beelden naar de politie, vallen de gegevens niet langer onder de AVG, maar onder de Wet Politiegegevens (Wpg).
De beelden van de bodycam worden gebruikt:
- als bewijsmateriaal door de politie in geval van opsporing en vervolging van strafbare feiten (door burger of boa) (artikel 126nd van het Wetboek van Strafvordering)
- bij de behandeling van klachten over het optreden van een boa. Zowel de boa als de betrokken burger kan de beelden opvragen.
De gronden voor rechtvaardiging zijn:
- de noodzaak voor een gerechtvaardigd belang van de verantwoordelijke of de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak
- uit een aparte belangenafweging blijkt dat de privacy-inbreuk proportioneel is
- de privacy-inbreuk voldoet aan de subsidiariteitseis
- er maximaal rekening wordt gehouden met de privacy van de geobserveerde.
Privacy van de geobserveerde
De bodycam wordt duidelijk herkenbaar gedragen. Ter waarborging van de privacy van betrokkenen zijn een werkinstructie en een uitleesprotocol opgesteld. Mocht er naar aanleiding van een incident een uitleesverzoek komen, dan wordt dit gedaan volgens het opgestelde uitleesprotocol. Denk hierbij aan (ernstige) incidenten waarvan de boa aangifte doet bij de politie. Indien er vanuit de politie/justitie een uitleesverzoek komt, worden de beelden volgens een reeds opgesteld protocol ter beschikking gesteld.
Ook een gefilmde burger kan inzage krijgen in de beelden. Een uitleesverzoek kan door betrokkenen schriftelijk worden aangevraagd. Hierbij gelden de voorwaarden dat de verzoeker een aantoonbaar belang heeft bij inzage van de beelden en dat het niet in strijd is met de bepalingen zoals opgenomen in de AVG. Dat houdt bijvoorbeeld in dat derden (niet de verzoeker) die eveneens op de beelden te zien zijn, voor verzoeker onherkenbaar worden gemaakt. De opgevraagde beelden worden, alvorens deze ter inzage worden aangeboden, getoetst op inhoud, zodat informatie van/over derden voor verzoeker niet inzichtelijk is.
Informatiebeveiliging
Bij ontvreemding van de bodycam kunnen de beelden niet zomaar worden uitgelezen. Ook hebben de bodycams geen externe verbinding. Het bekijken van de beelden kan enkel via de daartoe ingerichte omgeving. Daarbij worden de beelden na elke dienst van de camera verwijderd.
- de opgeslagen beelden worden bewaard op een beveiligde omgeving
- beheer van de beelden gebeurt bij het team Handhaving
- de leverancier heeft geen toegang tot de camerabeelden
- de bewaartermijn voor camerabeelden is 28 dagen. Als er in die periode geen uitleesverzoek ontvangen is, worden de beelden definitief vernietigd. Het vernietigen van de beelden wordt vooralsnog handmatig uitgevoerd. Hiervoor is een werkwijze opgesteld. Indien er een uitleesverzoek is ontvangen in verband met een klachtenafhandeling, worden de beelden pas vernietigd nadat de procedure is afgerond
- de beelden worden niet verder verspreid, ook niet op het internet of op social media.
Rechten van betrokkenen
Voor een overzicht van de rechten waarop u als betrokkene een beroep kunt doen, verwijzen wij u naar de privacyverklaring van de gemeente Leiden.
Uitleesprotocol
Een uitleesverzoek voor de camerabeelden dient schriftelijk of digitaal te worden ingediend. Per brief kan het verzoek worden verzonden naar: Gemeente Leiden, Postbus 9100, 2300 PC Leiden. Wordt het verzoek digitaal ingediend dan kunt u mailen naar: gegevensbescherming@leidse-regio.nl.
het uitleesverzoek dient minimaal te bevatten:
- organisatie, naam, adres, telefoonnummer en/of emailadres
- een aantoonbaar belang voor het uitkijken van de beelden
- datum, tijdstip en plaats waar de beelden zijn opgenomen.
Op basis van haar wettelijke taken en bevoegdheden beschikt de gemeente over informatie die ondermijnende activiteiten goed in kaart kan brengen. De gemeente heeft ook verschillende bestuursrechtelijke instrumenten waardoor ondermijning kan worden aangepakt.
Om te weten of die instrumenten moeten worden ingezet, doet de gemeente onderzoek naar signalen die op ondermijning kunnen duiden. Een signaal kan bijvoorbeeld een melding zijn van een ongeruste buurtbewoner, een signaal van de politie of een interne melding van een medewerker van de gemeente. Zo’n signaal wordt eerst onderzocht voordat er een onderzoek wordt gestart. Pas als het signaal als een signaal van ondermijning kan worden gekwalificeerd en ‘zwaar’ genoeg wordt gevonden, wordt een onderzoek gestart.
Tijdens zo’n onderzoek kunnen verschillende bronnen geraadpleegd worden. Bijvoorbeeld informatie uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel, of informatie van het Kadaster. Dit proces gaat altijd stapsgewijs. Eerst worden openbare bronnen geraadpleegd en in een later stadium worden interne, gesloten bronnen geraadpleegd. Het kan ook zijn dat een signaal uiteindelijk leidt tot een integrale casus onder het RIEC convenant.
Mag dat zomaar?
Het verwerken van persoonsgegevens voor de aanpak van ondermijning mag nooit ‘zomaar’. Daar moet een duidelijke en gegronde noodzaak voor zijn. Tijdens een onderzoek blijft de gemeente in iedere fase toetsen of die noodzaak (de grondslag) aanwezig is. Dit is een verplichting die ook voortvloeit uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de AVG.
De grondslag voor de gegevensverwerking berust op artikel 6 lid 1 onder de AVG: de verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen.
Meer specifiek is de gegevensverwerking gebaseerd op de algemeen omschreven taken uit de gemeentewet die met name zorgplichten van de burgemeester bevatten. Daarnaast is er een aantal specifieke taken in verband met openbare orde en veiligheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de sluitingsbevoegdheid van de burgemeester op grond van de Gemeentewet en de Opiumwet of aan het uitvoeren van een Bibob-onderzoek.
Houdt de gemeente zich wel aan de AVG?
Bij het verwerken van persoonsgegevens bij de aanpak van ondermijning moet de gemeente Leiden zich aan alle regels uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houden. Om dit te waarborgen is er een aantal maatregelen getroffen:
- als een signaal niet voldoet aan een aantal eisen, waaronder de eis dat aan de hand van objectieve criteria van een signaal van ‘ondermijning’ gesproken kan worden, wordt er geen onderzoek gestart;
- bij elke fase in het onderzoek vindt een toets plaats: is het signaal ‘zwaar’ genoeg, is er nog voldoende noodzaak om het onderzoek naar een volgende fase te brengen? Als het antwoord daarop ‘nee’ is, wordt het onderzoek afgebroken;
- bij elke fase in het onderzoek vindt een toets plaats: mag de gemeente specifieke persoonsgegevens opvragen of delen? Als het antwoord daarop ‘nee’ is, worden de persoonsgegevens niet gedeeld en/of worden er niet meer persoonsgegevens opgevraagd;
- indien een onderzoek voortijdig wordt afgebroken, wordt het onderzoek versleuteld, in een niet-actieve omgeving opgeslagen en na 1 jaar vernietigd;
- indien een onderzoek leidt tot een bestuurlijke interventie wordt het dossier gedurende 5 jaar versleuteld in een actieve omgeving opgeslagen. Daarna wordt het dossier overgeplaatst naar een niet-actieve omgeving en na 1 jaar vernietigd;
- de verwerking van gegevens vindt plaats op beveiligde omgevingen met zeer beperkte toegang
Wat zijn mijn rechten?
Bij de aanpak van ondermijning hebt u dezelfde rechten als bij alle andere gemeentelijke processen. Meer informatie hierover is te vinden in de algemene privacyverklaring van de gemeente Leiden.
Meer over de aanpak van ondermijning
Op deze webpagina leest u meer over de aanpak van ondermijning.
Met de Stedelijke Jeugdaanpak voorkomt de gemeente dat jongeren in de criminaliteit belanden. Of helpt ze te stoppen met crimineel gedrag.
Samenwerking met partners in de stad
Samen met partners in de stad vormt de gemeente gezamenlijk beeld van de situatie. Vanuit één plan combineren we met de partners in de stad zorg, straf en bestuurlijke interventies. Hierdoor veroorzaakt de jongere minder overlast. Hij of zij komt minder of helemaal niet meer in aanraking met justitie. Bovendien krijgt de jongere de hulp die hij of zij nodig heeft.
Informatie verzamelen
Voor de Stedelijke Jeugdaanpak verzamelt de gemeente informatie over jongeren die overlast veroorzaken of waar zorgen over zijn. Dit is nodig om deze jongeren te kunnen helpen of om problemen in de openbare ruimte aan te pakken.
Die informatie bestaat uit meldingen van politie of handhaving. Daarna kijkt de gemeente naar openbare informatie. Pas in een later stadium gebruiken we andere bronnen. Uiteraard houdt de gemeente zich bij alle stappen aan de privacywet.
Stedelijke Jeugdaanpak en AVG
- Voldoet een melding niet aan de eisen? Dan start de gemeente geen onderzoek.
- Bij elke stap controleren we of het onderzoek nodig is. Is dat niet zo? Dan stopt het onderzoek.
- De gemeente controleert of we specifieke gegevens mogen gebruiken of delen. Mag dit niet? Dan gebruiken we de gegevens niet.
- Stopt een onderzoek? Dan bewaart de gemeente de gegevens maximaal 1 jaar in een beveiligde digitale omgeving. Daarna vernietigen we de gegevens.
- Nemen we een jongere op in de Stedelijke Jeugdaanpak? Dan bewaren we de gegevens 5 jaar. Daarna vernietigen we de gegevens.
- De verwerking van de gegevens doen we op een veilige manier. Alleen een kleine groep mensen heeft toegang.
Wat zijn uw rechten?
U hebt dezelfde rechten als bij andere processen van de gemeente. Meer informatie hierover staat in de algemene privacyverklaring van de gemeente Leiden.
Meer informatie
Wilt u meer weten, of hebt u vragen over privacy? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente.
Datalek melden
Hebt u een bericht van de gemeente Leiden ontvangen dat niet voor u bedoeld is? Meld dit dan bij de gemeente.