Vernieuwd Kamerlingh Onnesplein feestelijk geopend

16 mei 2024, 14:25

Het Kamerlingh Onnesplein, het plein voor station Leiden Lammenschans, is vernieuwd: naast de verdubbeling van het aantal fietsparkeerplaatsen heeft de kiosk een nieuwe plek gekregen en is er meer ruimte voor groen. Vanmorgen openden Ashley North (wethouder Klimaat, Mobiliteit en Financiën), Frederik Zevenbergen (gedeputeerde provincie Zuid-Holland) en Helga Cuijpers (regiodirecteur ProRail) het vernieuwde plein.

Leiden is continu in ontwikkeling om de stad leefbaar, duurzaam en bereikbaar te houden. De stad zet daarbij in op duurzame mobiliteit en stimuleert lopen, fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer. Voldoende en goede fietsparkeerplekken zijn daarbij belangrijk, zeker bij de Leidse stations. Bij station Leiden Lammenschans ontbrak het daaraan: vooral op werkdagen was er te weinig parkeerplek voor fietsen. Daarom is er het afgelopen jaar in samenwerking met ProRail en provincie Zuid-Holland hard gewerkt aan de herinrichting van het Kamerlingh Onnesplein en de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken. Vanmorgen werd het resultaat feestelijk gevierd.

Ashley North wethouder Klimaat, Mobiliteit en Financiën: “Het overkomt ons allemaal wel eens, je hebt haast want je moet de trein halen. Vlug zet je je fiets ergens neer. Dat kan op een heel onhandige plek zijn, bijvoorbeeld op een plek waar voetgangers of mensen met een kinderwagen of rolstoel er niet meer langs kunnen. Dat proberen we in Leiden zoveel mogelijk te voorkomen, we creëren ruimte op straat met goede en vooral voldoende parkeerplekken voor jouw fiets. Zo begint de reis al vanaf huis zorgeloos en kies je vaker voor de fiets in combinatie met het openbaar vervoer. En daar profiteert iedereen van, want zo houden we Leiden voor iedereen leefbaar, schoon en bereikbaar.”

Plek voor 1500 fietsen

Het resultaat is ernaar, het aantal fietsparkeerplekken bij het station is verdubbeld naar 1500. De nieuwe fietsenrekken zijn in twee grote cirkels op het plein neergezet en dat ziet er een stuk netter uit. Daarbij werpt ook het per 1 januari 2024 aangepaste fietsparkeerbeleid op deze plek zijn vruchten af. Fietsen mogen hier nu nog maar twee weken aaneengesloten op dezelfde plek geparkeerd worden. Dit maakt het voor team Handhaving gemakkelijker om weesfietsen te kunnen verwijderen. Verder heeft de kiosk een nieuwe plek gekregen op het plein. Daardoor biedt de nieuwe inrichting niet alleen meer ruimte om over het plein te lopen en er te verblijven, het is ook gelukt om meer groen in het gebied aan te brengen. Het plan voor de inrichting werd gemaakt samen met de stad, via Doemee konden omwonenden en gebruikers meedenken.

Pergola

De werkzaamheden zijn gestart in februari 2023 met het verplaatsen van een aantal bomen en zijn afgerond met het in gebruik nemen van de nieuwe fietsenstalling. Als laatste handeling wordt in het najaar van 2024 de pergola geplaatst, waardoor de dubbellaagse fietsenrekken minder in het oog springen. Daarna is de metamorfose van het Kamerlingh Onnesplein compleet.