Verbeteringen op de Oude Spoorbaan en kruispunt Engelendaal

17 oktober 2024, 15:27

Na een intensieve aanbestedingsperiode is er groen licht voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de Oude Spoorbaan en het kruispunt van de Oude Spoorbaan met de Engelendaal. Aannemer KWS Infra heeft de aanbesteding gewonnen en kan aan de slag met het voorbereiden van de werkzaamheden. Als de werkzaamheden eind 2028 klaar zijn, kan ook op dit deel van de Leidse Ring Noord het auto- en fietsverkeer vlot en veilig doorrijden.

Dit is niet alleen voor de gemeenten Leiden en Leiderdorp een grote mijlpaal, maar voor de regio als geheel. Met de realisatie van de Leiderdorpse tracédelen vervolmaken we de Leidse Ring, die via de A44, RijnlandRoute, A4 en Leidse Ring Noord het doorgaand verkeer om de dorpskern en het centrum van Leiden leidt. Hierdoor wordt het in veel van onze wijken, buurten en centra rustiger, veiliger en meer leefbaar. Bovendien versterken deze Leiderdorpse tracédelen een belangrijke fietsverbinding tussen Leiden, Leiderdorp en achterliggende gemeenten als Teylingen en Kaag en Braassem. Met name de aanleg van fietstunnels onder het Engelendaal en de Oude Spoorbaan springen daarbij in het oog. De fietser gaat er zowel in comfort, doorstroming als veiligheid flink op vooruit. Bovendien heffen we de zeer onveilige situatie bij de rotonde N445/N446 op, eerder aangewezen als het meest urgente fietsknelpunt van Zuid-Holland. Door fietsers en autoverkeer hier van elkaar te scheiden, zal het aantal ongevallen hier sterk afnemen. Wij zijn dan ook erg verheugd dat de uitvoering van de twee tracédelen in Leiderdorp nu daadwerkelijk van start gaat.

Het contract is aan KWS Infra gegund voor het bedrag van 36,1 miljoen euro. Als eerste gaat KWS Infra in de loop van 2025 de sloten langs de Oude Spoorbaan verleggen en aan de noordkant van de Oude Spoorbaan voorbelasting aanbrengen.

Leidse Ring Noord

Er zijn al veel werkzaamheden op de Leidse Ring Noord in voorbereiding, van start gegaan of afgerond.

• Na kruispunt Engelendaal gaat de route over in de Willem de Zwijgerlaan. Dit deel van de route wordt betrokken bij de gebiedsontwikkeling die langs dit deel van de route plaatsvindt.
  • De werkzaamheden aan de Willem de Zwijgerbrug en het eerste deel van de Schipholweg, tussen de Willem de Zwijgerlaan en de Stationspleintunnel, zijn afgerond. Hier merkt de fietser al dat hij veiliger kan doorrijden en oversteken. Het autoverkeer rijdt vlotter door, onder andere doordat er een extra linksaf-rijstrook voor verkeer van de Dellaertweg is gekomen.
  • Het laatste stuk van de Schipholweg, bij het oude Belastingkantoor/Stationsplein 107, wordt nu verder vormgegeven in het project Schipholweg-West-Morssingel-Rijnzichtbrug.
  • Deze maand is gestart met de werkzaamheden aan de Plesmanlaan, een ander tracédeel van de Leidse Ring Noord. Hier wordt gewerkt aan een nieuwe inrichting van het kruispunt met drie ruime fiets- en voetgangerstunnels onder de Plesmanlaan, Vondellaan en Darwinweg. Hierdoor kunnen fietsers en voetgangers in alle richtingen het kruispunt veilig, ongehinderd en direct voorbijgaan. Deze werkzaamheden daar zijn naar verwachting eind 2027 klaar.

Zo krijgt de Leidse Ring Noord steeds verder vorm en werken we aan meer verkeersveiligheid in onze regio.

Leidse Ring Noord

De Leidse Ring Noord is een ringweg die doorgaand verkeer om het stadscentrum van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp leidt. Met de Leidse Ring Noord vergroten we de veiligheid voor fietsers en voetgangers, verbeteren we de doorstroming voor het autoverkeer en het openbaar vervoer en is er ook ruimte voor groen. Daarnaast maakt de Leidse Ring Noord duurzame gebiedsontwikkelingen mogelijk in Leiden en Leiderdorp zoals de Baanderij, de Zwijger, het stationsgebied, het Bio Science Park, LEAD en het Vondelkwartier.

Meer informatie op de projectpagina Leidse ring noord.