Kort Rapenburg - onderzoek naar water (2024-122)

30 mei 2024, 09:49

In juni buigt de gemeenteraad zich over het besluit groene lopers. Dit houdt in dat de Stationsweg en Steenstraat in de toekomst busvrij worden en er verkeersafsluitingen komen op de Rijnzichtbrug en de Turfmarkt. Hiermee wil het college een flinke stap zetten in het bereiken van een veilige, gezonde, leefbare en economisch vitale stad. Dit betekent dat de bussen in de toekomst een andere route rijden, namelijk over de Morsweg – Rijnzichtbrug -Noordeinde- Breestraat. De ruimte die de bus inneemt op de huidige route, kunnen we nu gebruiken om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De volgende straten worden anders ingericht: Stationsweg-Steenstraat-Turfmarkt-Prinsessekade-Kort Rapenburg. Zo ontstaat er ruimte om het water op het Kort Rapenburg eventueel terug te brengen. Daarom wordt er een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd of het mogelijk is om het Kort Rapenburg weer open te graven.

Wat houdt het haalbaarheidsonderzoek in

We onderzoeken of we van het Kort Rapenburg weer een doorvaarbare gracht kunnen maken, of dit technisch mogelijk is, ruimtelijk inpasbaar en wat dit zou kosten. De openbare ruimte moet toegankelijk zijn voor alle verkeersdeelnemers en het Kort Galgewater blijft op dezelfde manier en voor al het verkeer aangesloten op het Kort Rapenburg. Ondernemers blijven bereikbaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Ingenieursbureau van de gemeente Leiden. De uitkomst hiervan wordt verwacht in het najaar. Zodra dit bekend is, informeren wij u hierover.

Erfgoeddeal

Dit onderzoek wordt mogelijk gemaakt door de Erfgoeddeal. Deze deal zorgt ervoor dat onze historische binnenstad verantwoord wordt ingericht op het klimaat van de toekomst. Zodat ook toekomstige generaties hiervan kunnen blijven genieten. De binnenstad is niet gebouwd voor veel verkeer en geparkeerde auto’s. Leiden groeit qua inwoners, bezoekers, studenten en werknemers. Daarom moeten we de beperkte openbare ruimte goed gebruiken en anders indelen. We maken de binnenstad van Leiden stap voor stap nog groener, gezonder en aantrekkelijker. Voor iedereen en met iedereen.

Heeft u interesse in de onderzoeksopzet, stuur dan u een mail aan autoluw@leiden.nl.

Agenda autoluwe binnenstad

Dit is een maatregel uit de agenda autoluwe binnenstad. Voor meer informatie over het programma kunt u kijken op leiden.nl/autoluwe-binnenstad. Daarnaast kunt u zich via www.leiden.nl/stadsnieuws aanmelden voor de digitale nieuwsbrief van de gemeente Leiden.

Meer informatie

Hebt u nog vragen of wilt u meer informatie over dit onderwerp? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.