Kinderhartcentrum Leiden mag open blijven

11 januari 2024, 15:14

De gemeente Leiden is zeer verheugd over het oordeel van de Rechtbank Midden-Nederland die het concentratiebesluit kinderhartchirurgie heeft vernietigd. De centralisatie naar twee kinderhartcentra zoals de minister van VWS die voorstelde, waarbij Leiden buitenspel dreigde te raken, zal niet doorgaan.

Burgemeester Peter van der Velden spreekt zijn waardering uit: “Deze uitspraak doet recht aan de inspanningen van het LUMC en kinderhartcentrum CAHAL om te waarschuwen voor de verstrekkende gevolgen van dit concentratiebesluit. Het is goed om te werken aan toekomstbestendige hartzorg. Daarbij is het zaak om continu te redeneren vanuit de belangen van kwetsbare kinderen en de bijbehorende gezinnen. In mijn ogen kun je dan niet heen om de kennis, expertise en vaardigheden die horen bij het LUMC en kinderhartcentrum CAHAL. Ik wens LUMC/CAHAL succes met het uitwerken van de plannen om krachten te bundelen met de umc’s in Amsterdam en Utrecht.”

Meer lezen? Bekijk ook het bericht op de website van het LUMC.