Handreiking Samenwerken in de stad is vastgesteld

Dit nieuwsbericht is verlopen.
30 mei 2024, 18:23

De gemeenteraad heeft de ‘Handreiking Samenwerken in de staddefinitief vastgesteld. Na vaststelling in het college en de inspraakperiode heeft de gemeenteraad akkoord gegeven op dit document.

Deze handreiking omschrijft hoe de gemeente, inwoners en mensen die ideeën en plannen hebben voor de stad, samen kunnen werken. Participatie blijft altijd maatwerk en deze handreiking biedt heldere afspraken over participatie voorafgaand aan besluitvorming.

De handreiking is niet alleen door de gemeente gemaakt. Een adviesgroep ‘Samenwerken in de stad’ met ervaringsdeskundigen op het gebied van participatie, het bewonerscollectief Leidse Gesprekken, wijkverenigingen en het Centrum management hebben hieraan meegewerkt. Ook is uitgebreid gesproken met jongeren (scholieren en studenten), georganiseerde partijen als wijkverenigingen, Leidenaren die zich inzetten voor een inclusief Leiden, Leidenaren met een migratieachtergrond, internationals, ondernemers, bewonersinitiatieven en lokale experts. Zij hebben met de gemeente meegedacht over de invulling van thema’s zoals inclusiviteit, gelijk speelveld, houding en gedrag, de basis op orde en hoe de gemeente kan zorgen voor een zorgvuldige belangenafweging.

Leiden wil dat iedereen de kans krijgt mee te denken of een reactie te geven op plannen van de gemeente of initiatiefnemers. Dat vraagt soms om een andere aanpak dan tot nog toe vaak gebeurde. Een gelijk speelveld betekent dat alle belanghebbenden toegang hebben tot dezelfde informatie. Ook uniformiteit en voorspelbaarheid van participatietrajecten zijn nodig. De Omgevingswet vraagt daar om. Hiervoor worden participatietrajecten vooraf actief aangekondigd en wordt in participatierapportages vastgelegd wat er met de ideeën en reacties gedaan is.

De handreiking is bedoeld als houvast en hulpmiddel voor participatietrajecten van zowel de gemeente zelf als van initiatiefnemers. Hierdoor komen alle belangen rond een vraagstuk goed in beeld. Het college en de gemeenteraad kunnen dan op basis van goede informatie de juiste belangenafweging maken.

De handreiking Samenwerken in de stad vindt u op de pagina Participatie en Omgevingswet.