Noordeinde – voortgang werkzaamheden

29 juli 2024

We zijn gestart met het opknappen van het Noordeinde. Het gaat om het deel vanaf de Wittepoortsbrug tot de kruising van het Noordeinde/Rapenburg/Kort Rapenburg. Dit wordt van gevel tot gevel opnieuw ingericht.

Vooruitlopend op de herinrichtingswerkzaamheden van de gemeente zijn de nutsbedrijven Liander en Dunea bezig met het vernieuwen van kabels en leidingen.

Voortgang en planning

Op maandag 3 juni is het Noordeinde voor een langere periode dicht gegaan voor gemotoriseerd verkeer en fietsers en zijn de nutsbedrijven gestart met hun werkzaamheden. In de bijlage vindt u kaartjes van de verschillende fases waarin dit project wordt uitgevoerd. De nutsbedrijven zijn bijna klaar met fase 1.

Fase 2 is gewijzigd vergeleken met de vorige informatiebrief. De nutsbedrijven verrichten in deze periode geen werkzaamheden. Wel start aannemer KWS deze week (in de week van maandag 29 juli) in opdracht van de gemeente Leiden. Tot en met vrijdag 16 augustus gaat KWS in het smalle deel van het Noordeinde de oude asfaltrijbaan verwijderen en de fundering voor de nieuwe weg aanbrengen. Ook worden de nieuwe voetpaden gemaakt op de plaatsen waar in fase 1 de kabels en leidingen zijn vernieuwd.

Vanaf fase 3, die op maandag 19 augustus start, zijn zowel KWS als de nutsbedrijven weer aan het werk. Tot vrijdag 20 september werken de nutsbedrijven op het Noordeinde van het Rembrandtpark tot en met de Valkensteeg. KWS werkt vooral op het brede deel van het Noordeinde aan de nieuwe inrichting.

In de week van maandag 23 september wordt het Noordeinde voorbereid op de viering van Leidens Ontzet. Het Noordeinde is dan van gevel tot gevel voorzien van asfalt, betonplaten of klinkers en er zijn geen bouwmaterialen meer aanwezig.

Vanaf vrijdag 27 september tot en met zondag 6 oktober vinden er geen werkzaamheden plaats op het Noordeinde. In deze periode is het Noordeinde uitsluitend open voor logistiek verkeer voor het opbouwen van de kermis, bussen, gemeentelijke diensten en de nood- en hulpdiensten. Het Noordeinde is in deze periode niet toegankelijk voor normaal verkeer.

De omleidingsroutes en verkeersmaatregelen die er nu zijn, blijven in deze periode gelden.

Vanaf maandag 7 oktober start de volgende fase. Dan gaan de werkzaamheden van de aannemers weer verder. De nutsbedrijven werken op het Noordeinde vooral op het gedeelte tussen de Oude Varkenmarkt en Rapenburg. KWS werkt vooral op andere delen van het Noordeinde aan de herinrichting.

Overlast en bereikbaarheid

De werkzaamheden zorgen voor geluidsoverlast en verkeershinder voor omwonenden, ondernemers en het verkeer. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken. De woningen en bedrijven op het Noordeinde blijven tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor voetgangers. Voor fietsers, auto’s en bussen gelden omleidingen. Deze worden met gele borden aangegeven.

Afval

De ondergrondse afvalcontainers op de Oude Varkenmarkt zijn tot het einde van de werkzaamheden afgesloten. Afvalzakken kunnen gestort worden in omliggende ondergrondse containers. De houders van een afvalpas voor de Oude Varkenmarkt zijn hierover geïnformeerd. We verzoeken u nadrukkelijk om geen afvalzakken bij de afgesloten containers te plaatsen. Zeker als de meeuwen de zakken kapot maken, zorgt dit voor veel rommel en stankoverlast.

Fietsparkeren

Begin dit jaar is er vanuit het project ‘Ruimte op straat’ op doemee.leiden.nl geparticipeerd over nieuwe fietsparkeerplekken in de omgeving van het Noordeinde. Een van de mogelijke locaties was het Rapenburg. Omdat het tijdens de herinrichting van het Noordeinde niet mogelijk is uw fiets op het Noordeinde te parkeren, zijn vanaf de start van de werkzaamheden van de nutsbedrijven fietsenrekken geplaatst op een aantal autoparkeerplekken op het Rapenburg.

Voor bewoners en ondernemers van het brede deel van het Noordeinde zijn ter plaatse ook tijdelijke fietsparkeerplekken gemaakt.

Hebt u vragen naar aanleiding van deze brief?

• Als u vragen hebt over de werkzaamheden van de nutsbedrijven, bel of mail dan de toezichthouder van de nutsbedrijven, Vincent Heemskerk, tel. 06-15138641, vincent.heemskerk@alliander.com.
  • Als u vragen hebt over de herinrichting, dan kunt u contact opnemen met de omgevingsmanager van KWS, Anja Grootendorst, tel. 06-11320281, agrootendorst@kws.nl of u kunt bellen met gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.