Winkelpand Brandts Buyskade open onder voorwaarden

18 juni 2024, 16:47

Het winkelpand aan de Brandts Buyskade waar op 21 mei een explosief afging, kan de deuren weer openen. Het pand was sinds mei vier weken gesloten op last van burgemeester Peter van der Velden. Op voorwaarde dat de huurder van het winkelpand aan de buitenzijde camera’s installeert, mag de winkel weer open.

Bij de ontploffing in mei vielen geen gewonden, maar het pand raakte aanzienlijk beschadigd en de explosie heeft omwonenden flink schrik aangejaagd. Omdat er sprake was van een ernstige verstoring van de openbare orde en veiligheid besloot burgemeester Peter van der Velden het pand direct te sluiten. Dat gebeurde op grond van de Gemeentewet. De sluiting gold voor een periode van vier weken, tot dinsdag 18 juni 19.00 uur.

De burgemeester ziet onvoldoende grond voor een langere sluiting van het winkelpand, maar acht extra maatregelen wel noodzakelijk. De eigenaar van het pand heeft te horen gekregen dat die de winkel mag openen op voorwaarde dat er een werkend camerasysteem wordt aangebracht dat rechtstreeks is aangesloten op een Particuliere Alarm Centrale.