Werkzaamheden kruising Haagweg - Blauwe Tramstraat - Rijnzichtstraat

22 augustus 2024, 11:08

De verkeerslichteninstallatie op de kruispunten Haagweg – Blauwe Tramstraat en Haagweg – Rijnzichtstraat (K0508) wordt vernieuwd. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, past de gemeente gelijktijdig de inrichting van het kruispunt Haagweg – Blauwe Tramstraat aan.

Hieronder leest u meer over het opgestelde ontwerp voor de aangepaste inrichting van het kruispunt en de planning van de uitvoering van de werkzaamheden.

Ontwerp kruispunt Haagweg – Blauwe Tramstraat

Het bestaande kruispunt wordt op deze punten aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren:

• Er komt een opstelstrook voor fietsverkeer op de Haagweg dat linksaf slaat naar de Blauwe Tramstraat. Er komt een smal middeneiland met een eigen verkeerslicht en detectie. Zo kunnen fietsers op aanvraag groen krijgen.
  • Er komen aparte opstelstroken met detectie voor fietsers die vanuit de Blauwe Tramstraat de Haagweg opslaan.
  • Er komt een voetgangersoversteekplaats om de Blauwe Tramstraat over te steken.
  • Het verkeer komend vanuit de Blauwe Tramstraat richting Haagweg krijgt voorrang op het verkeer naar en vanaf het parkeerterrein Haagweg.

Om ruimte te maken voor de opstelstrook voor fietsers wordt de doorgaande fietsstrook verlegd over een deel van het voetpad. De boom die daar staat moet daarvoor helaas worden verwijderd. Ter compensatie worden er twee bomen geplant in een nieuw aan te leggen groen plantvak in de Blauwe Tramstraat. Ook de middenberm wordt groen ingericht.

Vervanging verkeerslichteninstallatie

De verkeerslichteninstallatie op de kruispunten Haagweg – Blauwe Tramstraat en Haagweg – Rijnzichtstraat (K0508) wordt vernieuwd.De werkzaamheden hiervoor vinden plaats op de Haagweg (vanaf de Rijn- en Schiekade tot de Da Costastraat), de Rijnzichtstraat (vanaf de Haagweg tot aan de Rijnzichtbrug) en de Blauwe Tramstraat (vanaf de Haagweg tot het parkeerterrein Haagweg).

Planning uitvoering werkzaamheden

De boom in het trottoir van de Haagweg is onlangs al door de aannemer gekapt. In de periode oktober/november worden de overige voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Het gaat dan om het verwijderen van restanten van de inmiddels gekapte boom in het trottoir van de Haagweg, het verleggen van kabels- en leidingen in het trottoir van de Haagweg en het aanleggen van het driehoekige plantvak met twee nieuwe bomen en struiken in de Blauwe Tramstaat. De werkzaamheden gaan naar verwachting bij elkaar ongeveer twee weken duren.

De overige werkzaamheden aan de kruising en de vervanging verkeerslichteninstallatie zullen  plaatsvinden in periode april /mei 2025. Deze werkzaamheden gaan naar verwachting bij elkaar ongeveer vier weken duren. Tijdens de vervanging staan de bestaande verkeerslichten uit. Er worden dan verkeersregelaars ingezet.

Bereikbaarheid

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden worden de aanliggende percelen, woningen, bedrijven en openbare gebouwen en parkeerterreinen bereikbaar en toegankelijk gehouden.

Meer informatie

Hebt u vragen hierover? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur). Of gebruik het contactformulier.