Stevenshof wordt met elektrisch koken nog duurzamer

27 juni 2024, 11:42

In vijf wijken in Leiden worden plannen gemaakt om over te stappen van aardgas op schonere energie. Een van die wijken is de Stevenshof. Een unieke wijk wat betreft duurzaamheid, want het grootste gedeelte van de woningen is al aangesloten op een warmtenet. De wijk wordt verwarmd met restwarmte, die anders verloren zou gaan. Nu komt daar ook elektrisch koken bij.

In de wijken waar wordt overgestapt op schonere energie, moet een wijkuitvoeringsplan worden gemaakt. Daarin staat hoe de wijk in 2050 bijna geen CO2 meer uitstoot. Hoe dat plan gemaakt moet worden en met wie, staat in een startnotitie. Wie zitten er bijvoorbeeld aan tafel om mee te schrijven? Hoe gaan de verschillende partijen samenwerken? Hoe worden de standpunten van de wijkbewoners opgenomen in het plan en hoe vindt de besluitvorming plaats? Het college van burgemeester en wethouders heeft op 25 juni een akkoord gegeven op de startnotitie voor de Stevenshof.

Stevenshof wordt nog duurzamer

Wethouder Yvonne van Delft (Energietransitie): “Veel mensen in de Stevenshof verwarmen hun woningen al met stadsverwarming. Vijfhonderd huishoudens zijn ook zelf al overgestapt op elektrisch koken. Wat zou het mooi zijn als de andere vierduizend huishoudens dat ook gaan doen. Natuurlijk zal het voor sommige mensen even wennen zijn. Daarom doen we het samen met inwoners en professionele partners, zoals de woningcorporaties en de netbeheerder. Ook zijn er 350 huishoudens die nog niet aangesloten zijn op schonere energie. Die helpen we met de overstap. Op deze manier wordt de wijk helemaal aardgasvrij.”

Aan de slag in de Stevenshof

In de Stevenshof werkt de gemeente nauw samen met woningcorporaties, de netbeheerder en inwoners aan de warmtetransitie. De woningcorporaties De Sleutels en Portaal, Liander, en de gemeente Leiden nemen deel aan de werkgroep. Bewoners (woningeigenaren, huurders) worden uitgenodigd om deel te nemen aan een klankbordgroep. De klankbordgroep geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de werkgroep. De werkgroep maakt een Wijkuitvoeringsplan (WUP). We organiseren tijdens het opstellen van het WUP participatiemomenten met inwoners. Zo betrekt de gemeente inwoners doorlopend bij het opstellen en uitvoeren van het wijkuitvoeringsplan. We schakelen samen, met de hele wijk, om naar schonere energie.

Leiden aardgasvrij

In 2050 is elke wijk in Leiden aardgasvrij. We schakelen om van aardgas naar schonere energie voor het verwarmen van huizen en gebouwen. Om die overstap te kunnen maken zet Leiden in op een mix van duurzame warmtebronnen als alternatieven voor aardgas, zoals restwarmte, aquathermie en geothermie. Via grotere en kleinere warmtenetten kan deze warmte geleverd worden aan woningen en bedrijfspanden. Lees meer op www.leiden.nl/energietransitie.