Start verkoop monumentale Kaasmarktschool

21 december 2023, 14:24

Vandaag start de verkoop van de Kaasmarktschool. Dit is het voormalige schoolgebouw uit 1909 van de Protestants Christelijke Schoolvereniging in Leiden aan de Kaasmarkt. Dit prachtige gebouw is sinds 1985 een verzamelgebouw voor kunstenaars. En sinds 2014 een gemeentelijk monument.

De gemeente Leiden heeft de afgelopen periode in een formele samenwerking met de stichting Stadsatelier aan de Kaasmarkt gewerkt aan de voorbereiding voor deze verkoop. Uniek aan dit project is dat de projectvisie van de stichting Stadsatelier aan de Kaasmarkt onderdeel uitmaakt van de verkoop. Dat is zo afgesproken in de gemeenteraad.

Cultureel maatschappelijk programma

Het gaat bij deze verkoop daarom niet alleen om de verkoop van monumentaal vastgoed maar ook om een cultureel maatschappelijk programma dat in het gebouw moet worden ondergebracht, verwoord in de visie van de stichting. Met deze bijzondere verkoop selecteert de gemeente het beste plan voor de locatie en doet de gemeente een beroep op de kennis, kunde en voornamelijk de creativiteit van de markt.

Wethouder Yvonne van Delft (Vastgoed en Cultuur): “Ik ben erg blij dat de verkoop gestart is. De Kaasmarktschool verdient een koper die zich inzet om de visie van de Stichting uit te werken in een plan en dit ook te realiseren. Het geeft een grote kwaliteitsimpuls aan het centrum van Leiden en is een mooie kans om aan te sluiten bij de ontwikkeling van de Kaasmarkt zelf”.

Voorzitter Jaap Metzlar (stichting Stadsatelieraandekaasmarkt.nl): “Wij zijn erg benieuwd wie deze kans pakt om dit gebouw van nieuwe impulsen te voorzien! Stadsatelier aan de Kaasmarkt beoogt in de voormalige Kaasmarktschool een uniek maatschappelijk-creatief concept te realiseren. Een vernieuwende dynamische en toegankelijke plek die bereikbaar blijft voor cultuurmakers en -meemakers, (in principe alle Leidenaren en bezoekers), in het hart van de stad”.

TenderNed

De verkoopprocedure loopt via TenderNed en is hier te vinden. Geïnteresseerden kunnen zich daar melden en stukken opvragen. Verwachte bekendmaking van de selectie van de winnende inschrijving zal in maart 2024 zijn.