Start sloop brandweerweerkazerne Gooimeerlaan

2 september 2024, 17:47

De gemeenteraad heeft op 9 juli besloten op deze plek flexwoningen te gaan bouwen. Eerst voor Oekraïense vluchtelingen, en later voor andere groepen bewoners. Op 2 september begint de sloop. Tegen het eind van het jaar zijn de sloopwerkzaamheden naar verwachting klaar.

Werkzaamheden

Sloopbedrijf Van Diemen zal als eerste binnen in het gebouw aan de slag gaan. Dit duurt ongeveer een maand. Later worden de buitenmuren van het gebouw weggehaald. Dit heeft te maken met het hergebruik van materialen. Mogelijk wordt ook een deel van de bodem schoongemaakt.

De gemeente Leiden heeft ervoor gekozen om circulair te slopen. Dit betekent dat we proberen om zoveel mogelijk spullen opnieuw te (laten) gebruiken. Voorbeelden zijn stoeptegels, wc-potten, maar ook glas, hout en dakbedekking.

Bereikbaarheid en veiligheid

De gemeente doet er alles aan om de situatie op de weg, op het fietspad en voor de voetgangers in de omgeving van de brandweerkazerne en Gooimeerlaan zo veilig mogelijk te houden. Het terrein wordt afgezet met hekken. Laden, lossen en keren kan gelukkig allemaal op het terrein zelf. De gemeente verwacht dat er gemiddeld 1 vracht met sloopmateriaal per dag wordt afgevoerd. Bij het afvoeren van puin gaat het om enkele dagen waarop meerdere vrachten per dag worden gereden. Er wordt gebruikgemaakt van vrachtwagens met aanhangers.

Overlast voor omwonenden

Houd vooral rekening met enige geluidsoverlast tussen 07.00 en 19.00 uur. Verder kunnen buurtbewoners ook last hebben van stof, stank en het heen en weer rijden van vrachtwagens of grote machines. We doen natuurlijk ons best om de overlast zo veel mogelijk te beperken.

Bouwterrein

Als het slopen klaar is, dan blijft het bouwterrein afgesloten door hekken. Dit om te voorkomen dat onbevoegden het terrein betreden. Zodra we meer weten over het verleggen van kabels en leidingen en over de start van de bouw, informeren we de buurt opnieuw.