‘Slimme knips’ voor veilige straten, leefbare wijken, schone lucht en een vitale binnenstad

24 april 2024, 13:30

Door op een aantal plekken in de stad wegen af te sluiten voor autoverkeer ontstaan vele voordelen om onze binnenstad en wijken vitaal en leefbaar te houden. Wijken waar de lucht schoon is en de straten veilig. Op dinsdag 23 april heeft het college van burgemeester en wethouders het kaderbesluit ‘Groene lopers Leiden’ vastgesteld met de overtuiging dat dit plan aan maar liefst 14 doelen uit het beleidsakkoord ‘Samen leven in Leiden’ een bijdrage levert.

Wethouder Ashley North: “We willen met dit besluit veel afspraken uit het coalitieakkoord verwezenlijken. We grijpen flink in op het verkeersnet met als doel de uitkomst dat het in meer wijken in Leiden verkeersveiliger en leefbaarder wordt. Een stad met schone lucht en waar de economie bloeit. Daar werken we in Leiden hard aan, en dat is nodig want sommige wijken wachten al té lang op oplossingen. Ik ben trots op het besluit dat vandaag is genomen, een besluit dat de kwaliteit van onze stad zichtbaar zal vergroten voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. In de binnenstad, het stationsgebied én de wijken eromheen.”

De ambitie van het college is dat Leiden een leefbare stad blijft, die voorbereid is op de toekomst. Met het besluit ‘Groene lopers Leiden’ wil het college een flinke stap voorwaarts zetten in het bereiken van een veilige, gezonde, leefbare en economisch vitale stad. Voor nu en zeker voor de generaties na ons. Dat is nodig, want in Leiden wordt het steeds drukker en het klimaat verandert. Dat brengt uitdagingen met zich mee. Met het besluit dat is genomen worden niet alleen de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Transvaal, het stationsgebied en de binnenstad verbeterd maar ontstaan ook oplossingen voor aandachtslocaties op andere plekken in de stad.

Leefbare wijken – schone lucht – veilige straten – vitale binnenstad

Een van de oplossingen uit het besluit is dat de Rijnzichtbrug en de Turfmarkt worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer: personenauto’s, vrachtwagens, bestelbusjes. Deze zogenoemde ‘slimme knips’ verbeteren de leefsituatie rond de Morsweg, de Stationsweg-Steenstraat en het gebied rond de Beestenmarkt.

Een verkeersluwe Morsweg zorgt voor schonere lucht in Transvaal, veiligere fietsroutes naar werk of school en een sterke verbetering van de leefbaarheid in een omgeving die nu nog wordt getypeerd door asfalt, blik en uitlaatgassen.

Een busvrije Stationsweg verbetert niet alleen de veiligheid van de tienduizenden studenten en werknemers die zich dagelijks van en naar het station verplaatsen, maar opent ook de deur naar een volwaardige entree van onze binnenstad. We maken een verkeersluwe groene loper van het station via Steenstraat-Beestenmarkt-Haarlemmerstraat tot de Breestraat en geven hier volop ruimte aan winkelen, horeca en verblijf waarmee we de economie willen versterken.

De ambities en opgaven voor de binnenstad zijn bekend, maar we willen dat zoveel mogelijk wijken mee delen in de voordelen van een autoluwe binnenstad. Uit de verkeersonderzoeken die ten grondslag liggen aan ‘Groene lopers Leiden’ blijkt dat ook in de Stevenshof, Hoge en Lage Mors actie moet worden ondernomen om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren.

De uitkomsten laten zien dat de Stevenshof en de Dr. Lelylaan in de Mors in de toekomst hoe dan ook meer verkeer te verwerken krijgen. Tegen 2030 ontstaan er op die twee kruisingenknelpunten als we niks zouden doen. Dit is dus ongeacht verkeersafsluitingen bij de Rijnzichtbrug en de Turfmarkt. Een belangrijk bijkomend voordeel van het aanpakken van de rotonde op de Ommedijkseweg en de Stevenshofdreef is dat de verkeersveiligheid voor fietsers flink toeneemt.

Door in de Hoge en Lage Mors sluipverkeer tegen te gaan en wegen veilig en verkeersluw in te richten ontstaat meer ruimte voor de fietser en een veilige route voor het busverkeer. Uit het verkeersonderzoek blijkt dat tegen 2030 door een autonome toename van verkeer op kruispunten óp of in directe verbinding mét de Dr. Lelylaan knelpunten ontstaan die een oplossing nodig hebben. Alleen zo kunnen we de autonome groei van verkeer én een toename van verkeer door extra woningen en een autoluwe binnenstad aan en houden we onze stad een fijne plek voor haar inwoners.

Proces

Na het vaststellen van het kaderbesluit ‘Groene lopers Leiden; Veilige straten, leefbare wijken, schone lucht en een vitale binnenstad’ wordt het besluit behandeld in de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid. Naar verwachting is dit op 6 juni 2024. Hierna zou het kaderbesluit in de gemeenteraad van 13 juni 2024 behandeld kunnen worden. Na dit besluit zullen voor alle onderdelen aparte projecten opgestart worden waar dit kader tot uitwerking en uitvoering wordt gebracht. Op verzoek van de raad participeert het college per locatie en per uitvoeringsbesluit met belanghebbenden op de participatietrede adviseren. Dit advies wordt betrokken bij de verdere uitwerking van de ontwerpen.