Samen sterker door meer gebruik armoederegelingen

2 oktober 2024, 14:23

Het college wil graag dat Leidse armoederegelingen bekender worden en het aanvragen daarvan makkelijker. Samen met maatschappelijke partners probeert de gemeente zoveel mogelijk inwoners van Leiden met lage inkomens en/of geldproblemen te bereiken. Om hen zo goed mogelijk gebruik te laten maken van de gemeentelijke voorzieningen. Dat staat in het Uitvoeringsplan armoedebeleid 2024-2026 ‘Samen Sterker’ dat het college heeft vastgesteld.

Abdelhaq Jermoumi, wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs: “Leiden wil gelijke kansen voor alle inwoners. Voor huishoudens met lage inkomens en/of geldproblemen hebben we voorzieningen, maar nog niet iedereen weet die te vinden. Door zoveel mogelijk mensen in deze groep te bereiken en het krijgen van ondersteuning te vergemakkelijken, kunnen meer mensen gebruikmaken van alle voorzieningen. We willen de gevolgen van armoede verzachten en waar mogelijk mensen helpen om uit hun armoedesituatie te komen. Hoe we dat de komende jaren willen doen, hebben we vastgelegd in een uitvoeringsplan. Daarmee geven we concrete invulling aan het unaniem door de Raad vastgestelde Beleidsplan Armoedebeleid 2024-2026 ‘Samen Sterker’ ”.

Goede communicatie

Leiden heeft veel hulp voor mensen met financiële problemen. Deze hulp is voor huishoudens die het het moeilijkst hebben. Deze mensen zitten vaak in geldzorgen. De gemeente gaat informatie geven over de verschillende hulpmaatregelen. Ook laat de gemeente weten bij welk loket Leidenaren terecht kunnen voor hulp bij het aanvragen van deze armoederegelingen.

Kennis, data en ervaringen

De gemeente gebruikt gegevens en ervaringen om beter te helpen. Door regelmatig contact te hebben met inwoners en maatschappelijke organisaties in de stad én het aansluiten bij een pool met ervaringsdeskundigen leren ambtenaren van de praktijk, zodat ze beleid maken dat goed aansluit bij de wensen van de doelgroep. Samen met de organisaties in de stad bieden ze hulp in de buurt. De gemeente maakt ook het aanvragen van hulp makkelijker.

Vakkennis van professionals

Het college moedigt ontmoetingen en samenwerking aan tussen organisaties in de stad. Bestaande netwerken worden versterkt en nieuwe samenwerkingen komen erbij. Ze richten zich vooral op organisaties zoals kraamzorg en scholen, die belangrijke signalen kunnen geven. Professionals en vrijwilligers in de stad krijgen een overzicht van de beschikbare hulp, zodat ze hun werk beter kunnen doen.