Potgieterlaan en Jan Wolkersstraat - inloopbijeenkomst veilig fietsen (2024-114)

23 mei 2024, 12:18

De gemeente Leiden heeft plannen om een fietsroute in uw woonbuurt te verbeteren. Het gaat om de route van de Potgieterlaan naar de Jan Wolkersstraat. Op 7 maart 2023 vond een eerste inloopbijeenkomst plaats. In deze brief vertellen we u wat we het afgelopen jaar hebben gedaan en nodigen wij u uit voor een inloopbijeenkomst op woensdag 29 mei 2024.

Ontwerp uitgewerkt

Tijdens de eerste inloopbijeenkomst hebben we de aanwezigen over het project geïnformeerd en het schetsontwerp van de eerste verkenning laten zien. De afgelopen tijd hebben we het schetsontwerp uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp. De aandachtspunten die naar voren zijn gebracht, zowel tijdens de inloopbijeenkomst als via DoeMee, hebben wij zoveel mogelijk meegenomen in het voorlopig ontwerp.

Voor de Potgieterlaan, het fietspad De Verleyding en de aansluiting Jan Wolkersstraat -Lucebertstraat is het ontwerp een stap verder uitgewerkt. We hebben voor de Jan Wolkersstraat een verkeersmaatregel verwerkt in het ontwerp, zodat er ter hoogte van de speelplek minder hard wordt gefietst en gereden.

Voor de Potgieterlaan hebben we diverse studies verricht. Die gaan in op het groen en het parkeren. Hierin hebben we een voorkeursvariant opgesteld.

Aansluiting Haagweg-Potgieterlaan

Daarnaast kijken we ook naar de aansluiting van de Potgieterlaan op de Haagweg. We hebben een eerste ontwerp voor de aansluiting Potgieterlaan. Dit gaat verder dan alleen het project Veilig fietsen Potgieterlaan. Deze aansluiting heeft een directe relatie met de Rijnzichtbrug en de Haagweg en maakt onderdeel uit van het kaderbesluit Groen lopers Leiden. Dit besluit heeft het college van burgemeester en wethouders op dinsdag 23 april vastgesteld. De gemeenteraad behandelt dit besluit naar verwachting nog in juni. Na dit besluit worden voor alle onderdelen aparte projecten opgestart. De uitvoering op projectbasis kan nog wel enige jaren duren. Hier hebben we ook nieuwe informatie over.

Inloopbijeenkomst 29 mei 2024

Het voorlopig ontwerp laten we graag aan u zien. We zijn benieuwd naar uw mening en eventuele opmerkingen en aandachtspunten. We organiseren een inloopbijeenkomst op woensdag 29 mei 2024 van 18.00 uur tot 20.00 uur in de aula van De Delta, Da Costastraat 104. U bent van harte welkom om het voorlopig ontwerp te komen bekijken en uw vragen hierover te stellen. Het is een inloopbijeenkomst. U kunt zelf bepalen op welk tijdstip tussen 18.00 – 20.00 uur u komt.

DoeMee

Na de informatieavond zetten we het voorlopig ontwerp op Doe mee Leiden, het participatieplatform van de gemeente Leiden. Daar wordt het ontwerp ook op hoofdlijnen toegelicht. Als u niet naar de bijeenkomst kunt komen, dan kunt u via deze site online een reactie geven.

Waarom dit project?

De gemeente Leiden wil het fietsen op de Potgieterlaan en de Jan Wolkersstraat veiliger maken. Er ontbreekt bij het flatgebouw De Verleyding een fietspad langs het spoor, waardoor er nu veel door de speeltuin wordt gefietst. Daarnaast willen we de aansluiting Lucebertstraat-Jan Wolkersstraat anders inrichten en de oversteek van de Potgieterlaan naar de Haagweg verbeteren.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.

Met vriendelijke groet,

Michel Groenendijk