Peter van der Velden benoemd tot ereburger van de stad Leiden

17 september 2024, 20:00

Op dinsdag 17 september 2024 heeft burgemeester Peter van der Velden uit handen van locoburgemeester Yvonne van Delft de Erepenning van de stad Leiden ontvangen. De Erepenning kan beschouwd worden als het ereburgerschap van de stad en wordt toegekend aan een persoon of instelling die zich voor de stad en zijn inwoners bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt of op positieve wijze heeft bijgedragen aan de beeldvorming van de stad. Van der Velden kreeg de onderscheiding na afloop van een drukbezochte raadsbijeenkomst in de Raadzaal van het stadhuis van Leiden.

Van der Velden trad op 1 september 2023 aan als waarnemend burgemeester van Leiden, maar wilde direct een volwaardige rol vervullen. Hij wist in korte tijd een diepe indruk te maken met zijn toewijding, warmte en persoonlijke betrokkenheid bij de inwoners van Leiden. Zijn openheid en karakter hebben ervoor gezorgd dat hij geliefd werd onder de vele inwoners. Het college van burgemeester en wethouders kent hem deze prestigieuze onderscheiding toe als erkenning voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de stad het afgelopen jaar.

Het gemeentebestuur prees zijn daadkracht en bestuurlijke ervaring, maar ook zijn menselijke kant. Van der Velden zette zich onvermoeibaar in voor de stad, was zichtbaar aanwezig op tal van evenementen en stond altijd open voor gesprekken met de Leidenaren. Zijn bourgondische en verbindende karakter zorgde voor een frisse wind in het Leidse stadhuis.

Normaal gesproken wordt de Erepenning uitgereikt aan de vooravond van de 3 oktoberviering. Vanwege het geplande afscheid van Peter van der Velden op 17 september en het optreden van Armin van Buuren op 2 oktober zal er op 2 oktober zelf geen uitreiking plaatsvinden.