Peter Heijkoop van start als burgemeester

20 september 2024, 00:00

Leiden heeft een nieuwe burgemeester. Peter Heijkoop is op vrijdag 20 september officieel met zijn werkzaamheden begonnen. Heijkoop was eerder wethouder in Dordrecht en bestuurder bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Peter Heijkoop is onder de indruk van wat hij tot nu toe ziet in Leiden: “Leiden heeft de meeste zaken goed voor elkaar en ligt er prachtig bij.” De eerstkomende dagen zal de aandacht vooral uitgaan naar Leidens Ontzet. Het wordt een bijzonder driedaagse jubileumviering met onder meer een bezoek van de koning en een spectaculair optreden van Armin van Buuren. “Maar vooral een mooie kans om in contact te komen met heel veel inwoners”, aldus Heijkoop.

Profiel
De 41-jarige Peter Heijkoop is de opvolger van de kroonbenoemde Henri Lenferink. Na het vertrek van Lenferink ging de gemeenteraad op zoek aan de hand van een specifiek profiel. De voorkeur ging uit naar een enthousiaste aanvoerder die onder meer betrokken, bestuurlijk sensitief, communicatief en besluitvaardig is. De verschillende kenmerken leidden naar Peter Heijkoop, die nu het stokje overneemt van waarnemend burgemeester Peter van der Velden. Van der Velden wordt waarnemend burgemeester van Dordrecht.