Onthulling kunstwerk ‘Unfolding Origins’ in stadhuis Leiden door burgemeester Van der Velden

21 juni 2024, 12:01

Op maandag 24 juni 2024 wordt in de foyer van het stadhuis in Leiden het kunstwerk ‘Unfolding Origins’ van kunstenaar Lisa Šebestíková onthuld. Het kunstwerk is een bijzondere creatie die permanent gegrift is in de muren en aan het plafond van de foyer van het historische stadhuis. Het kunstwerk is gemaakt in opdracht van Kees Cools, mecenas van de stichting Beelden in Leiden.

Het stadhuis van Leiden, herbouwd na de brand van 1929, is een gesloten, masculien ontwerp waarin een derde van al het naoorlogse marmer in Nederland verwerkt is. Lisa Šebestíková heeft met haar kunstwerk de grillige aderen van de natuurlijke marmergrotten, waaruit dit marmer gewonnen is, op subtiele wijze teruggebracht in de muren van het stadhuis. Marmer ontstaat door een miljoenen jaren durende metamorfose van kalksteen, een proces dat Šebestíková heeft weten te vangen in haar werk.

Het programma begint met een uitleg door Lisa Šebestíková over haar inspiratie en het proces achter ‘Unfolding Origins’. Daarna zal burgemeester Peter van der Velden het kunstwerk onthullen. Vervolgens geeft Prof. Gabriel van den Brink een lezing met de titel “Het ont-dekken van de oorsprong”, waarin hij zijn perspectief op het kunstwerk deelt. Gedurende het evenement wordt het speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerde muziekstuk ‘d…r…u…p…’ van Jasper de Bock ten gehore gebracht. Het programma wordt afgesloten met een borrel.