Omgevingsloket online (OLO) stopt per 1 juli

21 juni 2024, 16:38

Op 1 juli 2024 stopt Omgevingsloket online (OLO). Dit is het oude Omgevingsloket dat werd gebruikt tot 1 januari 2024. Uiteraard blijft het nieuwe Omgevingsloket beschikbaar.

Het indienen van aanvullingen via OLO is na 1 juli niet meer mogelijk. Hieronder leest u hoe u voor lopende aanvragen in OLO aanvullingen kunt indienen.

Een aanvulling indienen op een OLO-aanvraag of besluit

Stap 1.

Ga naar het Omgevingsloket.

Stap 2.

Klik rechtsboven in het scherm op ‘Inloggen’ en kies het inlogmiddel.
Particulieren loggen in met DigiD en ondernemers kiezen voor eHerkenning.

Stap 3.

Klik in de menubalk bovenin het scherm op ‘Aanvragen’.

Stap 4.

Klik op ‘Start aanvraag’.

Stap 5.

Vul bij ‘Naam van dit project’ in: ‘OLO aanvullingen …’ met daarachter het nummer van de aanvraag uit OLO. Dit nummer is belangrijk: zonder het goede nummer kan de aanvulling niet aan de aanvraag gekoppeld worden. Vul bij ‘Projectomschrijving’ een korte omschrijving van het project in en dat het gaat om aanvullingen. Klik op ‘Project opslaan’.

Vanaf nu kunt u via de optie ‘Mijn Omgevingsloket’ dit project terugvinden. Klik daarna op ‘Volgende stap’.

Stap 6.

Voer de locatie van de aanvraag in. Dit is dezelfde locatie als in de OLO-aanvraag.

Stap 7.

In het volgende scherm moet u de activiteit kiezen Typ in het zoekveld: ‘aanvullen’. Er verschijnen 2 activiteiten:
Wilt u een aanvraag in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) of natuur aanvullen?
Kies dan ‘Wabo aanvraag of besluit aanvullen – Informatie’.

Wilt u een aanvraag in het kader van de Waterwet aanvullen?
Kies dan ‘Waterwet aanvraag of besluit aanvullen – Informatie’.
Klik op volgende.

Stap 8.

Hier beantwoordt u 4 vragen. Er is geen koppeling met het dossier van de OLO-aanvraag. Daarom is het belangrijk dat u de juiste gegevens invult. Anders kan de gemeente Leiden de aanvulling niet toevoegen aan het juiste dossier.

Stap 9.

Voeg de bestanden toe. U kunt meerdere bestanden tegelijk toevoegen.
Klik na het toevoegen van de bestanden op ‘Volgende stap’.

Stap 10.

Vul uw contactgegevens in. Voegt u de bestanden voor iemand anders toe? U hoeft dit niet aan te geven. De machtiging is al geregeld in het OLO.

Stap 11.

In stap 7 staat bij welke overheid de aanvulling wordt ingediend. Is de oorspronkelijke aanvraag ingediend bij de provincie en wordt deze behandeld wordt door de behandeldienst? Wijzig dan in deze stap bij wie de aanvulling wordt ingediend. Dit doet u via de optie ‘Ergens anders indienen’.
Klik op ‘Volgende’.

Stap 12.

Geef eventueel nog uitleg en verklaar dat u het verzoek naar waarheid hebt ingevuld. Klik op ‘Indienen’.

Volgende keren aanvullingen indienen voor een OLO-aanvraag of besluit

Hebt u al eerder aanvullingen voor een bepaalde OLO-aanvraag of besluit ingediend in het nieuwe Omgevingsloket en wilt u nog meer bestanden toevoegen? Doe dat dan via hetzelfde project als de vorige aanvulling.

Stap 1.

Ga naar het Omgevingsloket.

Stap 2.

Klik rechtsboven in het scherm op ‘Inloggen’ en kies het inlogmiddel.

Stap 3.

Klik op ‘Mijn Omgevingsloket’ rechts bovenin het scherm. De lijst met de door u opgestarte projecten wordt getoond. Kies het juiste project waar de aanvulling bij moet worden ingediend.

Stap 4.

Klik aan de linkerkant op ‘Aanvragen’.

Stap 5.

Klik aan de rechterkant op stap ‘1. Project’. De gegevens van het project en de locatie zijn al ingevuld. Klik op ‘Volgende stap’. Bij stap 3 kiest u weer de activiteit ‘Wabo aanvraag of besluit aanvullen’.

Stap 6.

Verder volgt u dezelfde stappen als bij de eerdere aanvulling.

Meer informatie en vragen

Hebt u vragen of behoefte aan meer informatie? Neem contact op met het team Omgevingsvergunningen: formulier voor inwoners en formulier voor ondernemers.

Kunt u of wilt u dit niet online regelen? Neem contact op met de gemeente.