Noordeinde – werkzaamheden (2024-104)

2 mei 2024, 16:44

Het Noordeinde krijgt een opknapbeurt. Het gaat om het deel vanaf de Wittepoortsbrug tot de kruising van het Noordeinde/Rapenburg/Kort Rapenburg. Dit wordt van gevel tot gevel opnieuw ingericht. Met de herinrichting van het Noordeinde verbeteren we de verkeersveiligheid en verhogen we de kwaliteit van de openbare ruimte. Er komt een groene entree van en naar de binnenstad door middel van een ‘Parkplein’ ter hoogte van het Rembrandtpark als onderdeel van het Singelpark.

Vooruitlopend op de werkzaamheden van de gemeente starten de nutsbedrijven Liander en Dunea met het vernieuwen van kabels en leidingen.

Wanneer?

Vanaf maandag 3 juni gaat het Noordeinde voor een langere periode dicht voor gemotoriseerd verkeer en fietsers. Dan start eerst de aannemer van de nutsbedrijven met het vervangen van kabels en leidingen in de grond. In de week van 19 augustus start ook de aannemer van de gemeente met de werkzaamheden voor de herinrichting. In de week van 9 december is de aannemer van de nutsbedrijven klaar. Dan gaan de werkzaamheden voor de herinrichting naar verwachting nog door tot eind januari 2025.

Rond 3 oktober worden de werkzaamheden voor twee weken stilgelegd en wordt het Noordeinde tijdelijk opengesteld voor de viering van Leidens Ontzet.

Wat merkt u ervan?

De werkzaamheden zorgen voor geluidsoverlast en verkeershinder voor omwonenden, ondernemers en het verkeer. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken. De woningen en bedrijven op het Noordeinde blijven tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor voetgangers. Voor fietsers, auto’s en bussen gelden omleidingen. In bijlage 1 ziet u deze omleidingen.

De werkzaamheden van de nutsbedrijven en de gemeente worden in delen uitgevoerd. Waar op welk moment wordt gewerkt tijdens de eerste maanden van de werkzaamheden ziet u in bijlage 2. Op een later moment brengen we u op de hoogte van de werkzaamheden die daarna worden gedaan.

Binnenkort gaat een medewerker van de aannemer van de nutsbedrijven langs bij de (horeca)ondernemers om de werkzaamheden waar nodig en mogelijk af te stemmen op de bedrijfsvoering.

Ondernemers, maar ook bewoners met bijvoorbeeld verhuis- of verbouwingsplannen, kunnen ook zelf contact opnemen met de aannemer. Zie de contactgegevens onderaan deze brief.

Fietsparkeren

Begin dit jaar is er vanuit het project ‘Ruimte op straat’ op DoeMee geparticipeerd over nieuwe fietsparkeerlocaties in de omgeving van het Noordeinde. Een van de mogelijke locaties was het Rapenburg. Door het weghalen van autoparkeerplekken kunnen we daar fietsenrekken plaatsen. Deze mogelijke locatie is op DoeMee, samen met het Kort Rapenburg, het meest gekozen. Omdat het tijdens de herinrichting van het Noordeinde niet mogelijk is uw fiets op het Noordeinde te parkeren, plaatsen we vanaf de start van de werkzaamheden van de nutsbedrijven al fietsenrekken op een aantal autoparkeerplekken op het Rapenburg.

Voor bewoners en ondernemers van het brede deel van het Noordeinde komen er op andere plekken tijdelijke fietsenrekken.

Aanvullende informatie

Bewoners en ondernemers worden voor aanvang van de werkzaamheden nog nader geïnformeerd over bijvoorbeeld de afvalinzameling.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief?

• Als u vragen heeft over de werkzaamheden van Liander (gas en elektra) of over de bereikbaarheid van uw woning of bedrijf, bel of mail dan de toezichthouder van Liander, Vincent Heemskerk, tel. 06-15138641, vincent.heemskerk@alliander.com.
  • Heeft u vragen over de werkzaamheden aan de waterleiding? Dan kunt u bellen met de toezichthouder van Dunea, Piet van der Plas, 06-22320465.
  • Als u vragen heeft over de herinrichting kunt u bellen met gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact. Op leiden.nl/noordeinde vindt u informatie over het project.

Met vriendelijke groet,

Edwin Baars