Noordeinde - bereikbaarheid tijdens werkzaamheden (2024-129)

3 juni 2024, 20:38

Het Noordeinde krijgt een opknapbeurt. Het gaat om het deel vanaf de Wittepoortsbrug tot de kruising van het Noordeinde/Rapenburg/Kort Rapenburg. Dit wordt van gevel tot gevel opnieuw ingericht. Met de herinrichting van het Noordeinde verbeteren we de verkeersveiligheid en verhogen we de kwaliteit van de openbare ruimte.

Wanneer?

Vanaf maandag 3 juni gaat het Noordeinde voor een langere periode dicht voor gemotoriseerd verkeer en fietsers. Dan start eerst de aannemer van Liander en Dunea met het vervangen van kabels en leidingen in de grond. In de week van 19 augustus start ook de aannemer van de gemeente met de werkzaamheden voor de herinrichting. In de week van 9 december is de aannemer van Liander en Dunea klaar. Dan gaan de werkzaamheden voor de herinrichting naar verwachting nog door tot eind januari 2025.

Rond 3 oktober worden de werkzaamheden voor twee weken stilgelegd en wordt het Noordeinde tijdelijk opengesteld voor de viering van Leidens Ontzet.

Bereikbaarheid en hinder

De werkzaamheden zorgen voor geluidsoverlast en verkeershinder voor omwonenden, ondernemers en het verkeer. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken. De woningen en bedrijven op het Noordeinde blijven tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor voetgangers. Voor fietsers, auto’s en bussen gelden omleidingen.

Bestemmingsverkeer

• De paaltjes vlakbij Reuvensplaats gaan naar beneden.
  • Op de Groenhazengracht wordt tweerichtingsverkeer mogelijk tussen Oude Varkenmarkt en Rapenburg.
  • De paaltjes op Rapenburg voor het Academiegebouw gaan naar beneden.
  • Het Rapenburg wordt tweerichtingsverkeer tussen de Nonnenbrug en de Doelenbrug.

Speciaal voor bestemmingsverkeer worden op een aantal plekken tijdelijke verkeersmaatregelen genomen voor de duur van het project. Deze maatregelen zorgen ervoor dat bewoners en ondernemers in het gebied tussen Noordeinde, Witte Singel en Rapenburg beter bereikbaar zijn. Het gaat om de volgende tijdelijke maatregelen (zie ook bijlage 2):

We realiseren ons dat deze tijdelijke maatregelen naast een betere bereikbaarheid ook zorgen voor extra verkeer en dus mogelijk voor extra hinder. We houden dit in de gaten en als het nodig is en kan, passen we de tijdelijke maatregelen aan.

Hebt u nog vragen over dit onderwerp of wilt u meer informatie? Bel dan met de gemeente Leiden, op telefoonnummer 14 071 – keuze 3 (maandag tot en met vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op onze contactpagina.

Op www.leiden.nl/noordeinde vindt u informatie over het project.