Noachstraat - plannen schoolgebouw (2024-135)

6 juni 2024, 15:34

Er zijn plannen voor het voormalige schoolgebouw van het Leonardo College op de hoek van de Brandts Buyskade en de Noachstraat.

Wissellocatie

Nadat het Leonardo College verhuisd is naar hun nieuwe schoolgebouw, gebruikt de school nog de gymzalen. De klaslokalen zijn op dit moment door leegstandsbeheerder Livable tijdelijk verhuurd aan bedrijfjes. Deze huurcontracten worden binnenkort opgezegd. Vanaf september 2024 gaat het schoolgebouw namelijk andere scholen en een maatschappelijke organisatie tijdelijk onderdak bieden.

Reden tijdelijk schoolgebouw

Leiden is een onderwijsstad en kent veel schoolgebouwen. Verschillende zijn verouderd. Een goed schoolgebouw is belangrijk voor de kwaliteit van onderwijs. De gemeente krijgt voor gebouwen geld van het Rijk. Wij geven dat geld volgens een door de gemeenteraad vastgesteld plan aan onze Leidse scholen. Schoolbesturen kunnen met dat geld hun schoolgebouw opknappen of zelfs helemaal nieuw bouwen. De komende jaren gaan de schoolbesturen investeren in hun schoolgebouwen in Leiden. Tijdens de bouwperiode zullen de lessen op een andere locatie plaatsvinden. Het schoolgebouw aan de Noachstraat zal als tijdelijke locatie geschikt worden gemaakt en gaat voor minimaal zes jaar dienen als schoolgebouw. Met andere woorden: het schoolgebouw aan de Noachstraat wordt een wissellocatie.

Aanpassingen aan gebouw

Het gebouw aan de Noachstraat is nu nog niet geschikt als tijdelijk schoolgebouw voor met name basisscholen. Daarom passen we het gebouw op twee momenten aan. In de periode van juli t/m oktober 2024 knappen we het op, zodat de eerste gebruiker er in november in kan. Vanaf januari 2025 zal de rest van het gebouw aangepakt worden. De aanpassingen zijn vooral nodig om het gebouw veiliger en duurzamer te maken, en om de ventilatie in het gebouw te verbeteren.

Eerste tijdelijke huurders

Als eerste zal Stichting Fatih op de begane grond haar intrek nemen. Stichting Fatih is een Islamitische stichting die zich richt op de integratie, emancipatie, participatie en het verbeteren van de onderwijskansen van haar leden in de Nederlandse samenleving. Zie voor meer informatie: www.stichtingfatih.nl.

Na de tweede verbouwing huist ook tijdelijk de Internationale Schakelklas (ISK) van de scholengroep Leonardo da Vinci in. Een ISK is een klas voor anderstalige leerlingen, nieuwkomers van 12 tot ongeveer 18 jaar. Het belangrijkste doel van een ISK is het zo snel mogelijk aanleren van de Nederlandse taal, zodat leerlingen door kunnen stromen naar reguliere scholen. Zie voor meer info: www.isk.davinci-leiden.nl

Beide organisaties zitten nu aan de Vijf Meilaan 137 vlakbij de bussluis en brug naar Voorschoten. Als de gebouwen van Fatih en ISK klaar zijn, komen in de Noachstraat weer andere scholen.

Voorlopige planning verbouwing en verhuizing eerste tijdelijke huurders

Voorbereidende werkzaamhedentot en met augustus2024
Start verbouwing 1e deelseptember tot en met oktober 2024
Verhuizing Stichting Fatihnovember 2024
Start verbouwing 2e deeljanuari 2025
Verhuizing internationale schakelklasaugustus 2025

Meer informatie

Heeft u vragen over deze brief? Neem contact op met de gemeente Leiden via 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact onder vermelding van C. Comvalius.