Nieuwstraat - verkeersmaatregelen (2024-103)

2 mei 2024, 16:42

Leiden heeft een prachtige binnenstad, veel historische straten zijn niet gebouwd voor veel verkeer. In 2022 zijn de Hartesteeg en de Beschuitsteeg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer om meer ruimte te geven aan de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers. Daarna ontvingen we signalen uit de wijk dat de verkeerscirculatie en de verkeersveiligheid onder druk zijn komen te staan en dat er regelmatig tegen het verkeer in gereden werd. De gemeente is vervolgens in gesprek gegaan met bewoners, ondernemers en andere betrokken. In deze brief informeren wij u over de uitkomst van deze gesprekken over het voornemen van het instellen van het tweerichtingsverkeer in de Nieuwstraat.

Wensen uit de wijk

Op 24 januari 2024 vond een bijeenkomst plaats met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen die hadden aangegeven mee te willen denken over de oplossingen om de verkeerscirculatie in de wijk te verbeteren. Vele oplossingen zijn de revue gepasseerd zoals het omdraaien van de rijrichting in de Middelweg, het toevoegen van passeerstroken in de Nieuwstraat, het openstellen van de Koppenhinksteeg en het (binnen venstertijden) weer openstellen van de Hartesteeg en Beschuitsteeg. Echter de aanwezigen gaven aan dat de gemeente zich meer zou moeten richten op het autoluw maken van de hele wijk, waarbij meerdere aspecten in samenhang met elkaar bekeken zouden moeten worden in plaats van alleen de situatie in de Nieuwstraat. Aanwezigen zouden ook graag onderwerpen zoals zoek- en vrachtverkeer, parkeren en ontsluiting opgelost zien. Nu het project Autoluwe Gebieden Binnenstad (voor Pancras West) van start gaat waren zij van mening dat hierop gewacht moest worden. Mede op basis van het duidelijke verzoek van de aanwezige bewoners, ondernemers en andere betrokkenen om te wachten op het Project Autoluwe Gebieden Binnenstad heeft Ashley North het advies van het projectteam overgenomen en besloten aan de huidige situatie in de Nieuwstraat niets te veranderen. Hiermee is het vraagstuk over het instellen van tweerichtingsverkeer afgesloten.

Vervolg

Het project Autoluwe Gebieden Binnenstad gaat de kaders, uitgangspunten en aanpak met de bewoners en ondernemers van Pancras West bespreken. Hierbij komen ook de wens om parkeerplaatsen te verwijderen uit de Nieuwstraat, de verkeerscirculatie en de ontsluiting aan de orde. U wordt hiervoor uitgenodigd.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.

Met vriendelijke groet,

Petra Tempelaars