Meer veiligheid voor voetgangers en fietsers door Fietspoort Spanjaardsbrug

12 november 2025, 16:27

De gemeenten Leiden en Leiderdorp en de provincie Zuid-Holland willen de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op en rond de Spanjaardsbrug vergroten. Door de Spanjaardsbrug af te sluiten voor autoverkeer en de weg vanaf het kruispunt Lage Rijndijk-Sumatrastraat in Leiden tot het kruispunt Zijldijk-Vlasbaan in Leiderdorp opnieuw in te richten, ontstaat naast meer ruimte voor fietsers, voetgangers en het ov, ook ruimte voor groen. De colleges van burgemeester en wethouders in Leiden en Leiderdorp stelden het definitieve ontwerp van het project Fietspoort Spanjaardsbrug vast.

Over de Spanjaardsbrug fietsen iedere dag zo’n 10.000 fietsers naar werk, school of de Leidse binnenstad. Zij komen nu in de verdrukking, doordat veel auto’s en vrachtwagens de route als sluiproute gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van het autoverkeer op de Spanjaardsbrug richting Leiden doorgaand verkeer is. In de richting van Leiderdorp is dit 65 procent. Dit is verkeer dat dus niet in de buurt hoeft te zijn. Dit verkeer heeft met de komst van de Leidse Ring Noord, de ringweg om de binnenstad van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp, een goed alternatief. Dit zorgt voor leefbare, veilige straten en een betere bereikbaarheid van onder andere bedrijventerrein De Waard. Bussen en hulpdiensten mogen straks nog wel over de brug.

Verkeersveiligheid voorop

Wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit, Financiën): “In Leiden willen we dat iedereen zich prettig en veilig door de stad kan bewegen. Bij het opnieuw inrichten van wegen is verkeersveiligheid altijd het uitgangspunt. Wie straks vanaf Leiderdorp naar Leiden fiets merkt dat het een stuk rustiger is. De Spanjaardsbrug is alleen nog bestemd voor de vele fietsers en voetgangers, en vanzelfsprekend voor de bus en nood- en hulpdiensten. Fiets je vanaf het kruispunt Zijldijk-Van der Valk Boumanweg in Leiderdorp over de Lage Rijndijk, dan fiets je tot het kruispunt met de Sumatrastraat over een fietsstraat waar auto’s te gast zijn én maar 30 km per uur mogen rijden in plaats van de oorspronkelijke 50 km per uur. Het kruispunt met de Sumatrastraat wordt overzichtelijker met meer opstelruimte voor fietsers waardoor er plek is voor iedereen. Zo wordt dit deel van de stad niet alleen verkeersveiliger maar ook een fijnere plek om te wonen.”

Samen met de buurt

Tijdens het ontwerptraject is gesproken met bewoners en ondernemers in de omgeving van de brug en met belangenverenigingen. Ook op het meedenk platform Doemee zijn wensen, zorgen en ideeën opgehaald. Tijdens het participatietraject is een aantal aanpassingen naar voren gekomen, waarmee het ontwerp nog beter is geworden. De twee haaksparkeerplaatsen op de Lage Rijndijk komen als langsparkeerplaatsen terug. De bushalte in Leiderdorp komt op zijn vertrouwde plek terug en er wordt ruimte gemaakt om vijf parkeerplaatsen op de Zijldijk in grasbetontegels uit te voeren.

Handhaving

Om het verbod voor andere autoverkeer te handhaven, komen er camera’s aan Leidse zijde van de brug. Leiden werkt op verschillende plekken met handhavingscamera’s. Deze camera’s staan op plaatsen waar geslotenverklaringen gelden. In specifieke situaties is een ontheffing verkrijgbaar. Alleen aan nood-en hulpdiensten en het ov wordt een ontheffing verleend. De rest van het gemotoriseerd verkeer mag niet meer over de brug rijden.

Vergroening

De buitenruimte in dit gebied is nu nog erg versteend. Naast meer ruimte voor fietsers en voetgangers ontstaat door deze nieuwe inrichting ook ruimte voor meer groen. Er worden vier extra bomen aangeplant en de bestaande groenvlakken worden verbeterd en vergroot.

Uitvoering

Op 11 december behandelt de raadscommissie het project. Als de gemeenteraad het uitvoeringskrediet beschikbaar stelt, kunnen de werkzaamheden voor het afsluiten van de Spanjaardsbrug en het opnieuw inrichten van de aangrenzende straten in het derde kwartaal van 2026 van start.