Leiden zoekt meedenkers voor de Tweede groene ring

23 mei 2024, 16:24

Met een veranderend klimaat en een almaar drukkere stad merken we steeds vaker het belang van een groene, gezonde leefomgeving. De rode draad door het Leidse beleidsakkoord is daarom niet voor niets dat de stad een leefbare stad is én blijft. We kiezen voor een heldere groene koers, met mooie resultaten zoals de realisatie van het Singelpark, de uitvoering van de Groene Kansenkaart en de duurzame wijkvernieuwingen. Maar Leiden kan nog groener en leefbaarder. Daarom wil Leiden een krachtig concept voor de Tweede groene ring, een aaneengesloten gebied van groen en water om en door de stad. Raak jij net als wij in de ban van de Tweede groene ring? Doe mee aan de prijsvraag en bedenk het winnende concept.

De Tweede groene ring verbindt bestaande parken, sportparken, begraafplaatsen, volks- en stadstuinen, natuurgebieden, landgoederen, waterlopen met oevers en andere betekenisvolle plekken tot een samenhangende groene zone voor mens, dier en natuur. Inwoners van Leiden en de regio kunnen hier straks wandelen, sporten, spelen, verblijven en elkaar ontmoeten. In de Tweede groene ring is ook aandacht voor de verschillende dieren en planten (biodiversiteit) en aanpassing aan het klimaat van de toekomst (klimaatadaptatie).

Prijsvraag

De Tweede groene ring heeft een goed concept nodig. Dit vormt de komende jaren de basis voor de verdere uitwerking en realisatie van de verschillende deelgebieden van de Tweede groene ring. Om tot dit concept te komen, organiseert de gemeente Leiden een prijsvraag, die vandaag van start gaat. De prijsvraag bestaat uit twee rondes:

• In de eerste ronde kunnen multidisciplinaire teams van creatieve en vakkundige meedenkers een beknopte visie op de opgave insturen. Daarnaast vragen we een passende naam te bedenken voor de Tweede groene ring. Ze hebben hiervoor tot 28 augustus 2024 de tijd. Een jury – bestaande uit onder andere medewerkers van de gemeente en leden van het stadsteam (een groep meedenkers die vanuit hun vakkennis en betrokkenheid bij de toekomst van Leiden meedenkt en adviseert over de Tweede groene ring) – beoordeelt vervolgens de inzendingen en selecteert maximaal zes teams die hun idee voor de jury pitchen. Daarna selecteert de jury drie teams voor deelname aan de tweede ronde.
  • De winnende teams werken hun visie in de tweede ronde verder uit tot een concept. De bewoners van Leiden kunnen daarna hun stem uitbrengen op hun favoriete concept. De jury neemt de uitkomst hiervan mee als advies en bepaalt vervolgens welke inzending de beste is. Volgens planning is dit in maart 2025.

Benieuwd geworden? Bekijk de video en het reglement van de prijsvraag op TenderNed.