Klanten Stadsbank geven schuldhulpverlening Leiden en Leiderdorp een acht

23 oktober 2024, 14:23

De Stadsbank voert de schuldhulpverlening uit voor inwoners uit Leiden en Leiderdorp. Klanten van de Stadsbank zijn over het algemeen zeer tevreden over de schuldhulpverlening van de Stadsbank. Het totaalcijfer dat zij de Stadsbank geven is een acht. Dit blijkt uit een terugkerend klanttevredenheidsonderzoek van de Stadsbank.

Klanten kunnen de medewerkers goed bereiken en voelen zich respectvol behandeld. Dit geldt voor zowel schuldhulpverleners als ook voor budgetbeheerders. Verder vinden klanten de informatie duidelijk en zien zij de Stadsbank als toegankelijk. Ook is er genoeg aandacht voor andere, niet-geld gerelateerde problemen.

Dit jaar scoorde de Stadsbank op elk gebied hoger vergeleken met vorige jaren. Dit geldt zowel voor bereikbaarheid, behandeling van klanten en het geven van informatie.

Wethouder Abdelhaq Jermoumi (Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs) van Leiden:

“Geldzorgen bepalen je hele leven. Het geeft stress. Het maakt dat je dingen niet meer kunt doen. En het geeft schaamte. Terwijl het echt iedereen kan overkomen. Steeds meer mensen in onze stad hebben moeite om rond te komen. We vinden het belangrijk om deze inwoners te steunen. We willen dat zij zich prettig voelen en een fijne ervaring hebben tijdens het hele schuldhulpproces. Ik ben dan ook zeer trots op de medewerkers van de Stadsbank die duidelijk en op een goede manier hulp verlenen. Ze zorgen zo voor stressvermindering onder onze inwoners met geldproblemen”.

Wethouder Herman Romeijn (Werk en Inkomen) van Leiderdorp:

“Ik vind het heel fijn dat de mensen die gebruik moeten maken van de schuldhulpverlening deze als ruim voldoende beoordelen. Het leven is een stuk duurder geworden. Dat merken we allemaal aan onze boodschappen en energierekening. Veel mensen hebben door de gestegen kosten moeite om rond te komen. Wij doen er veel aan om te voorkomen dat mensen in de problemen komen. En de Stadsbank is er voor mensen die financiële zorgen hebben”.

Ruimte voor verbetering

Er is  ruimte voor verbetering op het gebied van financiële begeleiding. Ook het besef bij klanten dat je zelf je financiën beheert, kan beter. Verder mag er meer aandacht komen voor de preventiemaatregelen en hulpmiddelen die de gemeente aanbiedt, want die zijn bij veel inwoners nog onbekend. Bijvoorbeeld de geldplannen van het Nibud en Bereken uw recht.

Verlenging Beleidsplan Schuldhulpverlening Leiden

Het beleidsplan schuldhulpverlening ‘Eerder, beter, sneller 2021-2024’ (herziene versie 2023) loopt tot 1 januari 2025. Het college van Leiden wil toewerken naar één beleidsplan armoede en schulden, omdat er veel raakvlakken zijn in beide beleidsplannen, namelijk in visie en doelstelling, preventie, financiële educatie, vroegsignalering, doelgroep en het bereiken van inwoners.

Het beleidsplan armoede loopt tot 1 januari 2027. Daarom heeft het college de gemeenteraad voorgesteld om dit beleidsplan schuldhulpverlening te verlengen met twee jaar.  Dit voorstel wordt naar verwachting in december besproken in de raad. Leiderdorp is momenteel bezig met een evaluatie van de schulphulpverlening, waarbij een eventuele verlenging van het beleidsplan meegenomen wordt.

Waar kun je terecht met geldzorgen?

Leidenaren die geldzorgen hebben, kunnen kijken op www.leiden.nl/rondkomen waar zij terecht kunnen voor hulp. Leiderdorpers kunnen dat op www.leiderdorp.nl/rondkomen.