Kennismaking met burgemeester Peter Heijkoop

19 september 2024, 00:00

De 41-jarige Peter Heijkoop is de 96e burgemeester van Leiden. Heijkoop was hiervoor acht jaar actief als wethouder in Dordrecht. Toch zat Leiden al heel lang in zijn achterhoofd.

Waar was u toen u hoorde dat de keuze op u wat gevallen?

“We zaten bij restaurant ’t Fust toen bekend werd dat de keuze op mij was gevallen. Dat was een intens en ook wel magisch moment. Alles komt op dat moment bij elkaar. De mooie gesprekken thuis over onze toekomst. Deze prachtige stap is nog veel meer dan alleen een nieuwe baan voor mij. Dit wordt immers een volledig nieuw hoofdstuk voor ons gezin.

In de dagen erna hebben we met het gezin een rondvaart gedaan, gegeten bij het pannenkoekenhuis en lekker op het terras gezeten. De Koornbrug en de Nieuwe Rijn maakten indruk, maar we werden ook blij verrast door de kinderboerderij in de Merenwijk. Ge-wel-dig! Die vrolijke chaos, dit is precies hoe een kinderboerderij moet zijn. En dat vonden mijn dochters ook.”

Jullie hebben Leiden ook al samen verkend?

“Sterker nog, we zijn direct op zoek gegaan naar een woonhuis. Leuk om dat met het gezin te doen. Het eerste huis viel gelijk in de smaak en we krijgen over enkele weken de sleutel. Dan moet er nog wel flink worden verbouwd, maar in de eerste helft van 2025 hopen we met zijn zessen te verhuizen. Ik vind het wel belangrijk om vanaf het begin volledig in Leiden te zijn, dus de eerstkomende periode verblijf ik in een huurwoning.

Mijn vrouw en ik zijn ook buiten het centrum gaan kijken en rondlopen. Daar hebben we bewust indrukken opgedaan van de meer kwetsbare stukken van Leiden. Bijvoorbeeld in delen van de Slaaghwijk en de Stevenshof. Ik was daar al eerder te vinden; mooie wijken, maar soms ook met buurten en straten die niet uitnodigen tot onderling contact. Als je inwoners wilt begrijpen, dan moet je zien hoe mensen hier hun leven inrichten en met elkaar omgaan.”

Wat heeft u met Leiden?

“Mensen in mijn directe omgeving weten dit al heel lang: ik wilde in feite geen burgemeesterschap, tenzij het Leiden zou zijn. Het verhaal en de historie van de stad, maar ook de positieve energie en dynamiek die voelbaar is als je Leidenaren spreekt of door de stad wandelt. Afgelopen jaren bleven mijn vrouw en ik terugkomen naar deze stad waar we elkaar ook hebben leren kennen. Ik nam de kinderen al mee naar Naturalis, nam deel aan de (halve) marathon en lang geleden beleefde ik al een eerste Leidens Ontzet. De stad doet iets met me. Ik voel een soort gepassioneerd enthousiasme dat ik met veel plezier overbreng op anderen.”

Wat ziet u als speerpunten voor Leiden?

“Leiden is een stad met meerdere gezichten. Polarisatie heeft hier gelukkig niet de overhand. Om dat zo te houden, is het keihard nodig om te blijven investeren in verbinding. Ook in Leiden zijn er mensen die niet goed kunnen meekomen, kinderen die in de ene wijk minder kansen hebben dan in de andere wijk. Of mensen die teleurgesteld zijn in de overheid. Daar ligt een belangrijke opdracht, die ik bijna beschouw als een persoonlijke missie.

En verder ligt er regionaal een opgave. Leiden wordt gekneveld in ambitie. We willen heel veel: huizen, groen, ruimte voor bedrijven, (sport)voorzieningen, enzovoorts. Maar de stad is zeer compact. Ook onze buurgemeenten hebben wensen, ideeën en belangen. We kunnen daarin niet zonder elkaar. Leiden moet voortrekker zijn, zonder te overheersen.”

Hoe bent u eigenlijk in uw werk?

“Nou, ik ben iemand die secuur dossiers doorneemt, maar niet gelijk beleid uitschrijft. Het begint voor mij met luisteren en mensen zien. Dus, zorgen aanhoren, standpunten bespreken en communiceren. Daarbij bel ik net zo makkelijk een inwoner, als een beleidsadviseur. Ik houd graag oog voor ‘kleine zorgen’ van mensen. Achter zo’n signaal kan een heel systeemprobleem schuilgaan.

Ik ben vaardig in het debat en ik durf me ook kwetsbaar op te stellen. Als ik worstel met keuzes, dan mag de gemeenteraad dat weten. In Dordrecht kon ik werken vanuit vertrouwen, dat bouw je in de jaren met elkaar op.

Als VNG-bestuurder kon ik me zeer stevig opstellen in gesprekken met het kabinet en ministers, maar altijd met oog voor de relatie. Ik geloof dat ze dat ‘hard op de inhoud, zacht op de relatie noemen’. Dat past ook bij mij. En verder vind ik het belangrijk dat mensen zich vrij voelen om aan te geven als ik dingen beter anders kan doen.”

Werkervaring

• Wethouder gemeente Dordrecht – Sociale zaken, volkshuisvesting, primair onderwijs en financiën (2016 – 2024)
  • VNG-bestuurder – voorzitter commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie (2018 – 2024)
  • Lid managementteam Woonzorg Nederland (2012 – 2016)