Keet komt naar u toe!

20 augustus 2024, 14:22

Leiden heeft iets nieuws: Keet. Keet is cool en Keet is groen. Bij Keet kunt u een kopje koffie bij elkaar fietsen, bij Keet kunt u tips krijgen wat u kunt doen om Leiden lekker cool te houden en bij Keet leert u meer over Leidse planten en dieren. Keet ontmoeten? Dat kan, want Keet komt naar u toe deze zomer.

Om Leiden een leefbare stad te houden moeten we inspelen op het klimaat van de toekomst, waarin het vaker hard gaat regenen maar er ook lange droge, hete periodes zullen zijn. Dit doen we op allerlei manieren. Zo komt er steeds meer groen bij. Groen brengt namelijk verkoeling, vangt water op en is goed voor de dieren in de stad is. Ook leggen we gescheiden rioolstelsels aan zodat alleen vuil water naar de waterzuivering gaat en regenwater de gracht of sloot instroomt. We helpen Leidse planten en dieren door hun leefomgeving te verbeteren en gebruiken straatstenen die regenwater kunnen doorlaten. Keet kan u hierover alles vertellen.

De verschillende kanten van Keet

Keet laat zien wat de gemeente doet en wat inwoners zelf kunnen doen om Leiden leefbaar te houden. Keet heeft verschillende kanten. De ene kant van Keet laat zien wat we in Leiden doen aan klimaatadaptatie (wat we doen om de stad koel en droog te houden) en wat inwoners zelf kunnen doen. De Leidse watertafel van Keet laat bijvoorbeeld zien wat er precies gebeurt als er flinke stortbui valt in Leiden. U ziet in één oogopslag hoe belangrijk het is dat al het water weg kan stromen zodat we geen natte voeten krijgen.

De andere kant van Keet gaat over de biodiversiteit, de flora en fauna in Leiden. Doe bijvoorbeeld het 7 soorten spel en verbind de 7 soorten met hun leefgebied. Bekijk video’s over de biodiversiteit in onze stad, leer onze stadsdieren en hun leefgebieden kennen en ontdek wat u zelf kunt doen om de stadsnatuur te verbeteren.

Waar is Keet te vinden?

• Stadhuisplein: woensdag 21 t/m zaterdag 24 augustus.
  • Arsenaalplein: zondag 25 t/m zaterdag 31 augustus.
  • Merenwijk bij de kinderboerderij: zondag 1 t/m zaterdag 7 september.
  • Beethovenpark: zondag 8 t/m donderdag 12 september.
  • Hortus Botanicus / Oude Sterrenwacht: vrijdag 13 t/m zondag 15 september.
  • Garenmarkt: zondag 15 t/m zaterdag 21 september.
  • Park Kweeklust: zondag 22 t/m zondag 29 september.

Op woensdag- en zaterdagmiddag zijn er Keetkundigen aanwezig die bezoekers te woord staan, kinderen hepen bij de spellen en zorgen dat er koffie bij elkaar kan worden gefietst.  Maar ook als de Keetkundigen er niet zijn, valt er bij Keet veel te ontdekken.

Keet weet

Wilt u meer weten over regentonnen, geveltuinen, egels in de tuin, buurtmoestuinen, boomspiegels of hoe de gemeente ervoor zorgt dat u ook bij stortbuiten droge voeten houdt? Kom naar Keet en leer meer. Meer informatie over Keet staat op www.gagoed.nl/keet.