Jan van Houtpenning voor directeur Erfgoed Leiden en Omstreken Ariela Netiv

29 mei 2024, 17:30

Op woensdag 29 mei heeft Ariela Netiv uit handen van wethouder Yvonne van Delft de Jan van Houtpenning gekregen. Ariela Netiv kreeg de onderscheiding ter gelegenheid van haar afscheid als directeur Erfgoed Leiden en Omstreken. De Jan van Houtpenning is een ambtelijke onderscheiding en deze wordt toegekend aan ambtenaren die zich gedurende een lange reeks van jaren bijzonder hebben onderscheiden door uitzonderlijke toewijding aan hun taak.

Ariela Netiv kwam 30 jaar geleden in dienst bij de gemeente Leiden. Eerst als archiefinspecteur (toezichthouder namens de gemeentearchivaris) en sinds 1 juni 1999 als directeur/gemeentearchivaris. In 1999, dus 25 jaar geleden waren er 15 personen werkzaam en die werkten voor Leiden, Zoeterwoude, Warmond en Leiderdorp. In de afgelopen 25 jaar is er heel veel bijgekomen: inmiddels zijn er naast Leiden 10 gemeenten bij Erfgoed Leiden en Omstreken (ELO) aangesloten en zijn er meerdere gemeenschappelijke regelingen waarop archieftoezicht wordt uitgeoefend. Ook het directeurschap is uitgebreider geworden: in 2011 werd het toenmalige Regionaal Archief Leiden samengevoegd met de unit Monumentenzorg en Archeologie van de gemeente Leiden, dat uiteindelijk in 2013 samen Erfgoed Leiden en Omstreken werd. Dat was ook het moment dat Molen De Valk bij ELO werd gevoegd. Het aantal personeelsleden is inmiddels opgelopen tot ca 60.

Hele nieuwe ’takken van sport’ kwamen de gelederen versterken: was in 1999 wellicht net iedereen voorzien van een computer, al snel ontwikkelde men de eerste website met digitale bronnen als de kranten (1,2 miljoen pagina’s) en de oude notariële archieven (ook 1,2 miljoen scans) en veel meer. Later volgde een e-depot (met nieuwe medewerkers) en recentelijk de omgevingswet. Nieuwe kansen werden vaak met beide handen aangegrepen en daardoor staat Erfgoed Leiden en Omstreken bij collega’s in binnen- en buitenland hoog aangeschreven als partner voor samenwerking of zelfs als voorbeeld.

Vanwege haar lange staat van dienst was Ariela een wandelend geheugen en een vraagbaak binnen de organisatie voor alles en iedereen. Onder haar leiding kwamen er tal van initiatieven en publicaties tot stand.

Yvonne van Delft: “Jan van Hout, was de stadsarchivaris van de 16e eeuw, Ariela Netiv is voor ons de stadsarchivaris van de 21e eeuw.”

Om haar grote waardering tot uiting te brengen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om de Jan van Hout Penning toe te kennen aan Ariela Netiv.