Gouden Speld van de stad Leiden voor Tileke Burger

17 mei 2024, 16:30

Op vrijdag 17 mei 2024 heeft Tileke Burger uit handen van burgemeester Peter van der Velden de Gouden Speld van Verdiensten van de stad Leiden gekregen. Tileke Burger kreeg de onderscheiding vanwege haar enorme inzet en maatschappelijke betrokkenheid voor de stad Leiden, tijdens de viering van haar 85ste verjaardag.

Mevrouw Burger, bij iedereen bekend als Tileke, is een inspiratie voor velen. Op jonge leeftijd was zij al maatschappelijk actief. Geboren op 21 september 1939 in Dordrecht als Mathilde Elisabeth Schless, verhuisde ze na haar huwelijk met Jan Burger naar Leiden, waar ze samen drie kinderen kregen.

In Leiden heeft mevrouw Burger zich op bijzondere wijze ingezet voor de gemeenschap. Zo was ze onder andere voorzitter van de Oudercommissie van de R.K. Basisschool De Zonnewijzer in de Merenwijk, lid van de Vrouwenadvies Commissie voor de sociale woningbouw (VAC), lid van de Jeugdcommissie van Tennisvereniging Unicum, voorzitter van de Algemene Kerkelijke Merenwijkraad, vicevoorzitter van het Rooms Katholiek Vikariaat Merenwijk, lid van het Districtsbestuur KNLTB voor Leiden, en lid en voorzitter van diverse commissies binnen de 3 October Vereeniging, waaronder de commissie Herdenking, de commissie Koraal, de commissie Publiciteit, Leden en Sponsoring, en de commissie Evenementen.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden wil mevrouw Tileke Burger, speciaal in het jaar van het 450 jaar Ontzet, bedanken voor haar buitengewone inzet voor de stad en haar inwoners. De Gouden Speld van Verdienste wordt toegekend wegens haar langdurige en intensieve inzet voor de stad Leiden en met name vanwege haar verdiensten voor de viering van het Leidens Ontzet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van de gemeente Leiden.

De Gouden Speld van Verdienste wordt bij B&W-besluit toegekend aan een persoon wegens bijzondere verdiensten voor de stad Leiden. Dat kunnen activiteiten zijn op een breed maatschappelijk gebied of activiteiten die de stad  bijzondere bekendheid hebben gegeven. De activiteiten van die persoon moeten wel een flinke uitstraling hebben, dan wel een grote maatschappelijke betekenis hebben. De uitreiking vindt plaats op vrijdag 17 mei 2024 in Cultureel Centrum Oude Hema (Kopermolen, Merenwijk) om 16.30 uur.

Voor meer informatie

Team Bestuur en Communicatie