Gouden Speld van de stad Leiden voor schaatser Jeroen Straathof

25 mei 2024, 19:00

Op zaterdag 25 mei 2024 heeft Jeroen Straathof uit handen van locoburgemeester Fleur Spijker de Gouden Speld van Verdiensten van de stad Leiden gekregen. Jeroen Straathof kreeg de onderscheiding vanwege zijn enorme inzet voor de schaatssport in Nederland en in Leiden in het bijzonder. Jeroen Straathof nam zaterdag afscheid als voorzitter van de IHCL (Indoor Hardrij Club Leiden shorttrack). Deze functie bekleedde hij meer dan 8 jaar.

In 1994 deed de in Zoeterwoude geboren Jeroen Straathof mee aan de Olympische Winterspelen in Lillehammer en werd daar 9e. Op 16 maart 1996 werd hij wereldkampioen op de 1500 meter, op het WK afstanden in Hamar. Daarna deed hij nog mee aan de Paralympische Spelen in het jaar 2000 in Sydney op het onderdeel baanwielrennen, samen met de visueel gehandicapte Jan Mulder en hij won daar goud. In 2004 deed hij ook mee aan de Olympische Zomerspelen in Athene op het onderdeel 4 km teamachtervolging en werd daar vijfde. Jeroen Straathof was daarmee de allereerste en enige sporter ter wereld die actief was geweest op de Olympische Zomerspelen, Winterspelen en de Paralympische Spelen. Niet voor niets werd zijn Geuzennaam: Mister Olympische Spelen.

Die naam bleef hij eer aandoen aangezien hij in januari 2005 lid werd van de Atleten Commissie van het NOC*NSF, en vanaf 2010 als voorzitter. Sindsdien is hij ook werkzaam voor Right to Play. Een project van de Verenigde Naties, mede opgezet door de Noorse schaatser Johann Olav Koss. Right To Play zet de kracht van spelen in om wereldwijd het leven van kinderen te verbeteren die opgroeien in de meest uitdagende omstandigheden. Met hun aanpak zorgen ze ervoor dat kinderen weerbaar worden, fysiek en mentaal gezond zijn en goed presteren op school.

Inmiddels woont Jeroen Straathof in Leiden. Met hart en ziel streed hij als vertegenwoordiger van de vier Leidse ijssportverenigingen voor de komst van de nieuwe ijshal in Leiden. Hij was dan ook de ideale man om te vragen om kwartiermaker te worden van deze hal toen deze bijna gerealiseerd was. Want zijn motto was: als je dan zo’n mooie hal hebt, dan moet je deze wel optimaal gebruiken. Jeroen kwam met ideeën over schoolschaatsen en het stimuleren van de jeugd voor de schaatssport.

In 2016 werd hij voorzitter van de IHCL (Indoor Hardrij Club Leiden shorttrack). Deze club heeft hij als voorzitter opgebouwd van piepkleine vereniging tot de mooie club die het nu is. Jeroen Straathof bekleedde de positie van voorzitter maar liefst 8 jaar en om de waardering voor Jeroen Straathof tot uiting te brengen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om de Gouden Speld van de stad Leiden toe te kennen aan Jeroen Straathof vanwege zijn enorme verdiensten in de sportwereld en als ambassadeur van Leiden en de Leidse regio.