Gebiedsontwikkeling Telderskade - stand van zaken (2024-100)

8 mei 2024, 13:27

Het gebied rond de Telderskade wordt de komende jaren verder ontwikkeld tot een levendige plek, met betaalbare woningen, maatschappelijke functies en veel aandacht voor groen, spelen en klimaat. In deze brief leest u meer over de laatste ontwikkelingen. Met deze keer speciale aandacht voor het nieuwe openbare speelpark dat we samen met kinderen en jongeren uit de buurt gaan ontwerpen. Helemaal onderaan deze brief vindt u een overzichtskaartje met de verschillende projecten en initiatieven in het gebied.

Ontwerp nieuw openbaar speelpark

Bij de Telderskade komt een nieuw openbaar speelpark. Het ontwerp van het nieuwe speelpark maken we samen met de kinderen en jongeren uit de buurt. Zij worden via de scholen en welzijnspartners uitgenodigd om op woensdagmiddag 22 mei mee te helpen met het maken van het ontwerp. Uw mening vinden wij ook belangrijk. Daarom kunt u via doemee.leiden.nl op de plannen reageren. Hier vindt u ook meer informatie over de ontwerpmiddag op 22 mei, de behaalde resultaten en hoe we hiermee verder gaan.

Wat gebeurt er met de hondenlosloopstrook?

De huidige hondenlosloopstrook aan de Telderskade zal verdwijnen. Er komt geen vervangende losloopstrook in het plangebied. Het speelpark en de aangrenzende buitenruimte van het Huis van de Buurt worden straks gebruikt voor recreatie, spelen en ontmoeting. Hondeneigenaren kunnen hun hond los laten lopen op de bestaande losloopstroken aan de Smederijstraat en de strook tussen de Willem Kloos en de Akkerhof. Heeft u hier vragen of opmerkingen over? Meld dit dan op doemee.leiden.nl of stuur een email naar telderskade@leiden.nl.

Huis van de Buurt

Direct naast het nieuwe speelpark komt het Huis van de Buurt. Dit wordt straks dé centrale ontmoetingsplek voor bewoners uit de omgeving. Meerdere zorg- en welzijnsorganisaties, zoals Incluzio en het Sociaal wijkteam, krijgen hier een plek. Het Huis van de Buurt bestaat uit twee delen: de gerenoveerde Daltonschool en een nieuw gebouw daarnaast. De renovatie van de Daltonschool (fase 1) start naar verwachting eind 2024 / begin 2025. Daarna gaan we ook aan de slag met de tijdelijke inrichting van de buitenruimte rondom de school. Omwonenden kunnen meedenken over de tijdelijke inrichting. Tijdens de informatieavond op 2 april werden al de eerste ideeën opgehaald. Op www.leiden.nl/telderskade vindt u het verslag van deze avond. Was u niet aanwezig maar wilt u wel meedenken? Stuur dan een email naar telderskade@leiden.nl. Het ontwerp voor het nieuwe gebouw (fase 2) wordt in de komende jaren gemaakt. De bouw hiervan start waarschijnlijk in 2028.

Nieuwe woningen en kinderopvang

In het gebied Vijfhoven komt een bouwblok met ongeveer 40-50 woningen en een nieuwe kinderopvang die de huidige kinderopvang aan de Meerhof gaat vervangen. De ontwikkelaar van het bouwblok wordt via een aanbesteding geselecteerd.

Bij de aanbesteding zijn de volgende uitgangspunten meegegeven:

• Het totale volume van de bebouwing gaat uit van vier bouwlagen met een mogelijkheid tot een gedeeltelijke vijfde laag. Daarmee sluit de nieuwbouw ook goed aan bij het huidige, naastgelegen woonblok dat volledig vijf lagen heeft.
  • Toekomstige bewoners krijgen geen parkeervergunning. De benodigde parkeerplaatsen worden op het eigen terrein gerealiseerd.

De aanbestedingsprocedure neemt ongeveer een jaar in beslag. Daarna werkt de geselecteerde ontwikkelaar de bouwplannen verder uit. Wij informeren u nog over de gemaakte keuze en het vervolgtraject. De bouwwerkzaamheden starten naar verwachting in 2026.

Woningbouw langs de Boshuizerlaan (Centrumgebied)

De gemeente wil op de huidige plek van de Vijf Meihal en het Vijf Meibad nieuwe woningen bouwen. Ook onderzoekt de gemeente of het mogelijk is om hier extra voorzieningen te plaatsen, zoals een gezondheidscentrum. De gemeenteraad neemt naar verwachting voor de zomer van 2025 nog een apart uitvoeringsbesluit over deze plannen. Daarna gaan we op zoek naar een partij die de woningen gaat bouwen. De bouwwerkzaamheden starten waarschijnlijk in 2027.

Vervanging riolering en herinrichting straten

De vervanging van de riolering en herinrichting van de straten in Leiden Zuidwest gebeurt in verschillende fases. Zie: www.leiden.nl/rioleringzuidwest. In het zuidelijke deel van de Gasthuiswijk zijn de werkzaamheden voor fase 1 klaar. In het noordelijke deel van Haagweg-Zuid (fase 2) start de aannemer begin 2025 met de uitvoering. In het noordelijke deel van de Gasthuiswijk (fase 3) en het zuidelijke deel van Haagweg-Zuid (fase 4) beginnen de werkzaamheden eind 2025.

Meer informatie over de gebiedsontwikkeling Telderskade, de eerdere besluiten hierover en de planning, vindt u op: www.leiden.nl/telderskade. Heeft u nog vragen? Mail mij dan via telderskade@leiden.nl.

Met vriendelijke groet,
Francis Nauman

Omgevingsmanager Telderskade

Plattegrond van het gebied met daarop in blauwe vlakken aangegeven het sportcomplex, huis van de buurt, nieuwe woningen, een kinderopvang en speelpark en het gebied waar nieuwe riolering komt en de straten opnieuw worden ingericht. Er is een legenda waar met cijfers alle verschillende gebouwen en locaties worden benoemd. Deze cijfers zijn ook te zien op de kaart. Het logo van de gemeente Leiden de twee sleutels in rood en wit staat onder de legenda.