Vernieuwde subsidie Circulair herwaarderen vanaf 1 juni van start!

31 mei 2024, 16:43

Bewoners(organisaties), maatschappelijke organisaties en ondernemers(verenigingen) met goede ideeën die bijdragen aan de circulaire economie in Leiden kunnen vanaf zaterdag 1 juni tot woensdag 25 september 2024 de vernieuwde subsidie Circulair Herwaarderen aanvragen.

In een circulaire economie bestaat geen afval. Materialen en producten worden hergebruikt of gerecycled en we bedenken nieuwe manieren om minder materialen te gebruiken. Dit doen we omdat veel grondstoffen op aarde ooit op zullen raken. Om dit zoveel mogelijk uit te stellen, moeten we zuiniger zijn en grondstoffen zoveel mogelijk hergebruiken. Met de subsidie Circulair Herwaarderen wil de gemeente circulaire keuzes stimuleren en ondersteunen.

Apart subsidiebudget voor bewoners en ondernemers

In de vernieuwde subsidieregeling wordt onderscheid gemaakt tussen bewonersinitiatieven en initiatieven van ondernemers. Door deze aanpassing maken de wat kleinere initiatieven van bewoners zoals kleinschalig hergebruik en reparatie meer kans op subsidie. Daarnaast wordt er ook weer gezocht naar nieuwe initiatieven van ondernemers en maatschappelijke organisaties om circulair ondernemen in de Leiden te stimuleren. Denk hierbij aan het hergebruiken van reststromen voor nieuwe producten, of initiatieven die bijdragen aan de bewustwording en gedragsverandering van Leidse inwoners, bedrijven en bezoekers.

Eén subsidieronde per jaar

In 2024 en 2025 is per jaar één mogelijkheid om subsidie aan te vragen. Voor de regeling stelt de gemeente €180.000,- beschikbaar wat gelijk wordt verdeeld over de twee ronden. Binnen dit subsidiebudget wordt €30.000,- (€15.000,- per ronde) beschikbaar gesteld voor bewoners(organisaties) waarbij een initiatiefnemer maximaal €5.000,- kan aanvragen. Een subsidiebudget van €150.000,- (€75.000,- per ronde) wordt beschikbaar gesteld voor ondernemers(verenigingen) en maatschappelijke organisaties waarbij een initiatiefnemer maximaal €20.000,- kan aanvragen.

Onafhankelijke beoordelingscommissies

Voor de bewonersinitiatieven en ondernemersinitiatieven zijn twee aparte commissies aangesteld. De aanvragen worden beoordeeld door deze twee onafhankelijke commissies, die bestaan uit drie vertegenwoordigers van verschillende facetten van de circulaire economie. Maximaal 5 bewonersinitiatieven en 10 ondernemersinitiatieven worden geselecteerd om te komen pitchen tijdens een bijeenkomst op 2 december 2024. Tijdens deze bijeenkomst besluiten de beoordelingscommissies welke aanvragen subsidie toegekend krijgen.

Informatie en inspiratie is te vinden op: www.gagoed.nl/circulaireondernemers/

De subsidieregeling is te vinden op: www.leiden.nl/subsidiecirculairherwaarderen

Initiatiefnemers die vragen hebben over de regeling, kunnen contact opnemen met: subsidie@leiden.nl