Campagne tegen criminaliteit op bedrijventerreinen van start

22 oktober 2024, 11:00

De gemeente Leiden en Meld Misdaad Anoniem (M.) willen criminaliteit op bedrijventerreinen tegengaan. Criminelen gebruiken leegstaande panden of bedrijven die verlies draaien. Voor werknemers en ondernemers is dit niet veilig. De gemeente wil getuigen laten weten wat ze kunnen doen.

Een afgelegen bedrijventerrein is een goede schuilplek voor criminelen. De panden worden gebruikt voor de productie van drugs. Of om er wapens, illegaal vuurwerk of explosieve stoffen te bewaren. Dit is gevaarlijk. Ook proberen criminelen bedrijven die verlies draaien te gebruiken voor smokkel, voertuigcriminaliteit, arbeidsuitbuiting of om geld wit te wassen. De ondernemers of verhuurders van de panden hebben te maken met bedreigingen en geweld.

Veilige bedrijventerreinen

De veiligheid op bedrijventerreinen is belangrijk. Peter Heijkoop: “Leiden is al langer intensief bezig met het tegengaan van ondermijnende activiteiten. Onze stad biedt ruimte aan integer ondernemerschap, we staan voor onze betrouwbare, bonafide ondernemers. Daarom vinden we het belangrijk om met deze campagne extra aandacht te vragen voor misstanden op bedrijventerreinen.”

Belangrijke rol van ondernemers

Ondernemers en werknemers zien vaak signalen die anderen niet zien. Zij vermoeden het als eerste als er iets niet klopt bij een pand of als een ondernemer in een gevaarlijke situatie zit. Dat kan gaan om activiteiten op vreemde tijden, regelmatige bezoekjes van onbekende personen of auto’s, in het geheim slepen met tassen of spullen, overdreven camerabeveiliging of een chemische lucht of hennepgeur. Vaak begint een opsporingsonderzoek bij dit soort kleine signalen. De campagne helpt om verdacht gedrag te herkennen.

Inhoud campagne

In de campagne wordt samengewerkt met de lokale partners zoals politie, handhavingsdiensten, Platform Veilig Ondernemen en de ondernemers zelf. Via een online campagne zien mensen waar ze op moeten letten en wordt de drempel om iets te melden verlaagd.

Meld Misdaad Anoniem

Jaarlijks stuurt M. 20.000 meldingen naar de politie en andere partners waarmee dagelijks zaken worden opgelost. Het meldpunt is onafhankelijk (geen politie). Signalen kunnen anoniem worden gemeld via 0800 – 7000 of in een beveiligde omgeving via meldmisdaadanoniem.nl.