Burgemeester Van der Velden brengt een felicitatiebezoek aan 100-jarige mevrouw H. Sasburg-Filippo

Dit nieuwsbericht is verlopen.
29 januari 2024, 08:44

Op maandag 29 januari brengt burgemeester Peter van der Velden een bezoek aan mevrouw Helena Sasburg-Filippo. Zij viert deze dag haar 100ste verjaardag.

Mevrouw Sasburg-Filippo werd geboren op 29 januari 1924 in Leiden. Ze is opgegroeid met twee zussen.

In 1947 trouwde ze met Adrianus Sasburg (overleden). Samen kregen ze vier kinderen. Het gezin woonde in de Wetstraat en later in de Stieltjesstraat in Leiden. Ze waren een van de eersten in de straat met een televisie. Kinderen uit de straat kwamen massaal tv bij ze kijken. De deur stond altijd voor iedereen open.

De familie Sasburg runde een kolenhandel. Met de opkomst van elektriciteit braken echter moeilijkere tijden en aan en verloren zij hun bedrijf.=

De heer en mevrouw Sasburg zijn de oprichters van de muziekfanfare Allegro Vivace. Later zou dit orkest fuseren en verder gaan als Amigo. Mevrouw Sasburg-Filippo is het langstlevende lid van deze vereniging. Twee jaar geleden werd zij voor haar 45-jarige lidmaatschap en haar betrokkenheid bij de vereniging in het zonnetje gezet met een muziekfanfare voor de deur.

Mevrouw Helena Sasburg-Filippo heeft 8 kleinkinderen en 11 achterkleinkinderen. Ze woont nog zelfstandig met hulp in de huishouding. Familieleden zorgen goed voor haar door voor haar te koken.

In Leiden wonen op dit moment 24 inwoners van 100 jaar en ouder. De oudste inwoner van Leiden werd begin dit jaar 112 jaar oud.