Brief burgemeester Peter van der Velden

12 september 2024, 00:00

Mijn tijd hier in Leiden zit er bijna op. Toen ik hier startte in september van vorig jaar, had ik al een vermoeden dat ik een heel bijzondere tijd tegemoet ging. Leiden heeft die hoge verwachtingen nog eens sterk overtroffen. Het afscheid valt me waarachtig zwaar, ik ga u missen.

Bij mijn komst had ik het vaak over een ‘warm bad’. Ik voelde dan ook direct het comfort dat Leiden bood. De hartverwarmende ontmoetingen met inwoners, de wonderschone aanblik van de stad. En ook de betrokkenheid en deskundigheid van college, gemeenteraad en de ambtelijke organisatie.

Er was veel om hard voor te werken, maar ik deed het graag. Beloningen uit de stad waren er te over: warme woorden van mensen op straat, bruikbare ideeën, zinvolle inzichten en hier en daar een applaus als aanmoediging.

Ik laat u achter in zeer goede handen. Ik ken mijn opvolger Peter Heijkoop als een harde werker en een krachtig bestuurder met een groot sociaal hart. Bovendien is uw nieuwe burgemeester een zeer aangenaam persoon. Dit is een prachtige kans om de stad nog mooier te maken, sámen met hem.

Tot mijn geluk en plezier heb ik afgelopen jaar velen van u de hand mogen schudden. Tot mijn spijt zijn er nog zo veel Leidenaren waarbij me dat niet is gelukt. Ik hoop u nog te bereiken met deze brief.

Blijf elkaar opzoeken in de dingen die u verbinden: tolerantie, historie en een rollende ‘r’. Wees kritisch als dat moet, wees stevig als dat moet, maar blijf ook bij uw fatsoen. En gun uzelf vooral het plezier en gezelschap van deze prachtige stad.

Mijn vrouw Ina en ik dalen over enkele dagen weer voorzichtig af richting het zuiden. Ik ben u zeer dankbaar, het ga u goed. Adieu!

Peter van der Velden

Burgemeester