Brief burgemeester Peter Heijkoop

19 september 2024, 00:00

Merkt u ook al die stroomversnelling richting Leidens Ontzet? Die viering wordt zo speciaal, dat ik me kan voorstellen dat sommige inwoners pas achteraf denken: ‘Hé, hebben we nu ook een nieuwe burgemeester?’

Want ja, tot mijn grote geluk begin ik per 19 september. Vlak voordat het Feest der Feesten losbarst en de stad op zijn mooist is. Het is iets waar ik erg naar uitzie. Leidens Ontzet verenigt alle Leidenaren. En dat is natuurlijk helemaal in het straatje van een burgemeester; zorgen voor verbinding, met ruimte voor iedereen.

Tradities als Leidens Ontzet helpen daarbij, dankzij verhalen die je samen deelt. Gedeelde trots ook. Dus, blijf vooral zuinig op de grachten, de universiteit, de musea, het Singelpark, de hofjes, het Leiden Bio Science Park en al het andere waar u trots op bent.

Maar bovenal wil ik zuinig blijven op de mensen. Het stadsbestuur heeft daar al voortreffelijke stappen in gezet, met mijn voorgangers Henri Lenferink en Peter van der Velden als aanvoerders. Leiden heeft de meeste zaken dan ook goed voor elkaar. Toch zijn er ook hier inwoners die minder goed kunnen meekomen. Als het ons lukt om ook hen aan te haken, wordt heel Leiden daar beter van.

Ik hoop dat u ook hierin een stroomversnelling gaat merken. Leidens Ontzet heeft die stuwende kracht voor een mooi begin daarmee. Een uniek feest, waar ik u allemaal hoop te ontmoeten. Graag tot dan!

Peter Heijkoop

Burgemeester van Leiden