Bouwplannen Vijf Meilaan 137 – Johan Wagenaarlaan

22 juli 2024, 10:48

Op 4 juli was de derde informatieavond over de bouwprojecten aan de Vijf Meilaan 137 – Johan Wagenaarlaan. Op de bewonersavond presenteerde de architect het ontwerp voor het nieuwe gebouw van het Vlietland College. Het Vlietland College kondigde aan dat ze in juli de omgevingsvergunning voor de nieuwbouw bij de gemeente gaan aanvragen. Er waren ongeveer 25 buurtbewoners aanwezig. Net als bij de vorige bewonersbijeenkomsten vinden veel bewoners dat het door de bouwplannen te druk wordt in de buurt.

Hieronder vindt u de stand van zaken op dit moment.

Andere plek voor stichting Fatih?

Om de drukte voor de buurt te verminderen, is de gemeente aan het onderzoeken of er voor Stichting Fatih een andere plek in de stad beschikbaar is dan aan de Johan Wagenaarlaan. De kans is zeer klein dat er iets gevonden kan worden. Daarom gaan op dit moment de (technische) voorbereidingen voor zowel de scholen én de stichting op deze plek wel door.

Parkeren

De gemeente heeft een parkeeronderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat er op het toekomstige terrein van de scholen 32 parkeerplaatsen moeten komen. Dit parkeeronderzoek en de metingen zijn ook uitgevoerd op de drukste momenten volgens de buurt. Hoe de parkeerplekken eruit komen te zien, is aan de ontwerpers van de scholen. Daarbij moeten zij zich houden aan de beleidsregels over parkeren van de gemeente.

Bereikbaarheid en verkeer

De gemeente onderzoekt of het mogelijk en wenselijk is de Johan Wagenaarlaan direct bereikbaar te maken vanaf de Vijf Meilaan om het autoverkeer door de buurt te verminderen. Nu staan daar paaltjes. Dit plan gaat de gemeente op verschillende manieren bekijken: als tijdelijke situatie voor alleen de bouwperiode en/of als eindsituatie na de bouw. Er zijn voorstanders, maar ook tegenstanders van dit plan.

Sloop

De start van de sloop van het lage gedeelte van het huidige gebouw is gepland voor oktober van dit jaar. De selectie van een sloopaannemer is deze zomer. De gemeente heeft een aantal extra voorwaarden voor deze aannemer opgesteld. Op de vorige bewonersavonden kwam het idee naar voren om sloopmateriaal via het water af te voeren. Dit lijkt voor het grootste deel van de afvoer te lukken. Dit betekent wel dat dan het stuk pad tussen het oude schoolgebouw en het water zal worden afgesloten. U kunt dan tijdelijk niet langs dit deel langs de waterkant wandelen. De aannemer moet zoveel mogelijk circulair slopen, dus zoveel mogelijk materialen worden hergebruikt.

Meer informatie over de sloop:

• In de zomer beginnen de voorbereidingen al binnenin het gebouw. Wij schatten in dat bewoners daar weinig van gaat merken. Verder worden er leidingen verlegd op het schoolplein.
  • Rond 1 oktober komen er bouwhekken om het terrein heen en begint de sloop.
  • We hopen eind van dit jaar klaar te zijn met het slopen.
  • De hekken blijven staan als de sloop klaar is voor de bouw van het Vlietland College.

Voorlopige planning van de projecten

Sloop laagbouw

Start: oktober 2024, oplevering: eind 2024

Vlietland College

Aanvraag vergunning: zomer 2024, start uitvoering: voorjaar 2025, oplevering: eind 2026

ISK Leonardo College

Aanvraag vergunning: eind 2024, start uitvoering: zomer 2025, oplevering: zomer 2026

Stichting Fatih

Aanvraag vergunning: 2025, start uitvoering: 2026, oplevering: 2027

Aanvraag omgevingsvergunning Vlietland College

Op 17 juli heeft het Vlietland College de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor hun nieuwe gebouw ingediend bij de gemeente. Door de vakantieperiode wordt deze aanvraag waarschijnlijk op 1 augustus gepubliceerd in de gemeenteberichten.

Wilt u de aanvraag van de vergunning (eerder dan 1 augustus) bekijken? U kunt deze opvragen bij ons team Omgevingsvergunningen. Het telefoonnummer is 14 071 (Leiden, keuze 4). Of vul het contactformulier in. Noem in uw telefoongesprek of in de onderwerpregel van het formulier: ‘Inzien omgevingsvergunning Vijf Meilaan 137 (nieuwbouw Vlietland College)’. Niet eens met (een deel) van het bouwplan? U kunt een reactie geven op het plan.

Bewonersbelangenvereniging

Er is een nieuwe bewonersbelangenvereniging Johan Wagenaarlaan. Vragen voor de vereniging kunt u mailen naar voorzitter JanDavid Wasdorp: bbv.johanwagenaarlaan@ziggo.nl.

Na de zomer organiseert de gemeente een nieuwe bewonersbijeenkomst.

Hebt u vragen over dit project? Bel met de gemeente Leiden via 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het contactformulier t.a.v. J. Kort.