Arsenaalplein krijgt circulair en biodivers verplaatsbaar groen

Dit nieuwsbericht is verlopen.
21 december 2023, 15:07

Vijftig 3D-geprinte bloem- en boombakken van gerecycled kunststof met divers inheems groen, moestuintjes, bankjes en insectenhotels. Het Arsenaalplein, het plein aan de Witte Singel tussen de Groenhazengracht en de Arsenaalstraat, krijgt een duurzame nieuwe invulling en wordt daarmee een fijne plek om te verblijven. Het plan van Bureau Stoep, in samenwerking met DZB, is de winnende inzending van de ontwerpwedstrijd die de gemeente uitschreef voor de tijdelijke inrichting van het nu nog versteende plein in het Singelpark.

Het Arsenaalplein is onderdeel van de Singelparkroute, maar is erg versteend en heeft weinig groen. Vanwege de ontwikkeling van de naastgelegen Humanities Campus de komende jaren, kan het plein nog niet opnieuw worden ingericht. Om toch de aantrekkelijkheid en de kwaliteit van de deze plek te verbeteren, schreef de gemeente een prijsvraag uit voor een tijdelijke inrichting met verplaatsbaar groen.

Wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit en Financiën): “De ontwikkeling van het Singelpark is een project door en voor de stad. Het is mooi om te zien dat ook op het Arsenaalplein de kennis, ervaring en wensen uit de stad zijn inzet, met als resultaat een prachtig duurzaam ontwerp. Dit wordt straks met recht een unieke plek voor iedereen.”

Bewoners in de jury

In dit project heeft de gemeente vanaf het begin samen opgetrokken met de Vrienden van het Singelpark en omwonenden van het Arsenaalplein. Zowel bij het bepalen van de uitvraag, het jureren van de inzendingen en het kiezen van het winnende ontwerp hebben zij een belangrijke rol gehad. “Heel goed en nuttig om de omwonenden op deze manier een stem te geven”, zegt omwonende en jurylid José Plevier. “Als buurtbewoner zien we dagelijks wat er op het plein gebeurt en waar behoefte aan is. Het plein heeft een functie als ontmoetings- en speelplek. Daarom is het belangrijk dat er ruimte blijft voor bijvoorbeeld de basketballers. En ik ben blij met de moestuinen en de bankjes met een rugleuning, waar je voor langere tijd comfortabel op kunt zitten.”

100 procent gerecycled kunststof

Het winnende ontwerp van Bureau Stoep bestaat uit vijftig zeshoekige bakken van verschillende hoogtes. Tien bakken krijgen wieltjes en kunnen handmatig door de gebruikers van het plein worden verplaatst, zes bakken krijgen een bankje. De bakken worden 3D-geprint van 100 procent gerecycled kunststof, onder andere afkomstig van Leids afval. De biodiversiteit op het plein krijgt een impuls door de verschillende soorten inheems groen, insectenhotels en nest- en schuilgelegenheid voor egels en andere kleine dieren. Het bureau werkt samen met DZB, die het beplantingsplan, het planten van het groen en het plaatsen van de bakken voor hun rekening zullen nemen. De huidige speeltoestellen blijven op dezelfde plek staan, het verplaatsbaar groen komt ernaast.

De bakken worden volgens planning in het voorjaar van 2024 geplaatst, in mei volgt een feestelijke oplevering van deze nieuwe maar tijdelijke inrichting. De bakken kunnen daarna op een andere plek in de stad geplaatst worden.