Arsenaalplein - bewonersavond 25 maart (2024-054)

11 maart 2024, 13:08

Het Arsenaalplein krijgt dit voorjaar een tijdelijke opknapbeurt met verplaatsbaar groen. Samen met omwonenden en de vrienden van het Singelpark heeft de gemeente, na een prijsvraag, een circulair en biodivers ontwerp uitgekozen. We nodigen u graag uit voor de presentatie van het winnende ontwerp op het Arsenaalplein maandag 25 maart 2024 van 18 tot 19 uur.

Waarom een tijdelijke inrichting?

Het Arsenaalplein, het plein aan de Witte Singel tussen de Groenhazengracht en de Arsenaalstraat, is onderdeel van de Singelparkroute. Het plein voldoet nog niet aan de ambities van het Singelpark. Afgezien van de bomen is er weinig groen. Er staan wel wat speeltoestellen, enkele bankjes en er is een basketbalveld.

Universiteit Leiden werkt aan de ontwikkeling van de naastgelegen Humanities Campus en heeft – naar verwachting vanaf 2026, de ruimte op het plein nodig als bouwterrein. Daarna krijgt het Arsenaalplein een definitieve groene inrichting. Om tot die tijd de leefbaarheid en de kwaliteit van de verblijfsruimte op deze plek te verbeteren, komt er nu een tijdelijke inrichting met verplaatsbaar groen.

Het ontwerp: circulaire plantenbakken met bankjes

Vorig jaar heeft de gemeente omwonenden, gebruikers en andere betrokkenen uitgenodigd om mee te denken over de tijdelijke inrichting. De gemeente heeft vervolgens een prijsvraag uitgeschreven. Het winnend ontwerp is geselecteerd door een jury bestaande uit wijkbewoners en medewerkers van de gemeente Leiden. Het winnende ontwerp is gemaakt door Bureau Stoep, in samenwerking met De Zijlbedrijven (DZB).

De belangrijkste onderdelen van het ontwerp zijn:

• 50 stuks 3D-geprinte plantenbakken in verschillende maten en hoogtes gemaakt van gerecycled consumentenafval in een speelse opstelling;
  • De bakken krijgen een afwisselende beplanting, onder andere met meerstammige bomen, bloeiende struiken en zelfs een aantal moestuin- en kruidenbakken;
  • Zes bakken worden voorzien van bankjes met rugleuningen;
  • Een deel van de plantenbakken is gemakkelijk verplaatsbaar, waardoor het ontwerp steeds in beweging is;
  • De bestaande speeltoestellen en één basketbalpaal blijven behouden.

Informatiebijeenkomst

Tijdens de bijeenkomst kunt u de impressies bekijken van het ontwerp van het verplaatsbare groen dat de komende drie jaar op het Arsenaalplein komt te staan. Ook kunt u meedenken over de opstelling van de bakken. Tot slot kunt u zich aanmelden bij de Vrienden van het Singelpark voor het beheer en onderhoud van de plantenbakken en kunt u aangeven of u het leuk vindt om mee te werken aan de moestuin- en kruidenbakken.

Datum en locatie

Datum: maandag 25 maart 2024

Tijd: 18.00 – 19.00 uur
Locatie: Arsenaalplein

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.

Meer informatie over het project vindt u op www.leiden.nl/arsenaalplein

Met vriendelijke groet,

Maarten van Oosterom