Route Schipholweg-West-Morsweg-Rijnzichtbrug

Deelproject van Leidse Ring Noord

De route Schipholweg, Morssingel, Morsweg, Rijnzichtbrug tot aan de Haagweg wordt opnieuw ingericht. We willen hier de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers verbeteren door de route autoluwer te maken. Ook verbeteren we de doorstroming voor openbaar vervoer en voegen we bomen en groen toe aan de openbare ruimte.

Wat gaat er gebeuren?

• Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte.
  • De veiligheid en doorstroming worden verbeterd.
  • De maximale snelheid op de Morsweg wordt 30 kilometer per uur.
  • De route wordt zo ingericht dat er bussen over kunnen rijden.
  • Er komt een nieuwe bushalte bij de Morspoort.
  • Er worden bomen en ander groen toegevoegd.
  • In de toekomst wordt de Rijnzichtbrug afgesloten voor autoverkeer. Dat wordt in het ontwerp voor deze route al meegenomen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers en bussen.

Leidse Ring Noord

De herinrichting van het stuk Schipholweg-West van de route is onderdeel van het project Leidse Ring Noord. Het project Leidse Ring Noord is een gezamenlijk project van de gemeenten Leiden en Leiderdorp. De Leidse Ring Noord vormt samen met de A4, A44, N446 en de RijnlandRoute de Leidse Ring. Het doorgaande autoverkeer wordt via de ringweg om de centra van Leiden en Leiderdorp geleid. Dit zorgt voor minder verkeer in de woonwijken en draagt bij aan een leefbare en toegankelijke binnenstad van Leiden en dorpskern van Leiderdorp.

Autoluwe binnenstad

Het opnieuw inrichten van de Morsweg en het afsluiten van de Rijnzichtbrug voor autoverkeer zijn onderdeel van het autoluwer maken van de binnenstad. Samen maken we ruimte voor een groene, leefbare en vitale binnenstad. Hierbij moedigen we het gebruik van schone vormen van vervoer zoals de fiets en de bus aan.

Meedenken over schetsontwerp

1e kwartaal 2024

Meedenken over voorlopig ontwerp

2e kwartaal 2024

Voorlopig ontwerp klaar

2e kwartaal 2024

Contact

Meer weten over dit project? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier of bel 14 071.

Hoofdproject:

Leidse Ring Noord

De komende jaren werken Leiden en Leiderdorp aan het ontwerp, de inpassing en de uitvoering van de Leidse Ring Noord....