Wijken klaar voor de toekomst

In een groot aantal wijken wordt het riool de komende jaren vervangen. Gelijktijdig met de rioolwerkzaamheden worden straten opgeknapt en groener ingericht.

Extra groen zorgt voor verkoeling, draagt bij aan het vergroten van de biodiversiteit en zorgt ervoor dat niet al het regenwater via het riool afgevoerd hoeft te worden. Zo worden de wijken voorbereid op de toekomst, waarin het vaker hard gaat regenen maar er ook lange droge, hete periodes zullen zijn.

De komende jaren wordt een oppervlakte ter grootte van ongeveer 80 voetbalvelden in de stad op deze manier voorbereid op de toekomst. Samen met inwoners zoekt de gemeente naar oplossingen om het karakter van de wijk te behouden, maar dan in een nieuw jasje. Een jasje dat klaar is voor het klimaat van de toekomst. De nieuwe inrichting van de buurt – groen, water en parkeergelegenheid – gebeurt in nauw overleg met de inwoners van de wijk. Soms is dit een hele puzzel. Een belangrijk puzzelstuk bij de nieuwe inrichting van de wijk is het aantal parkeerplekken.

Illustratie wijkvervangingsproject

Overzicht van de projecten

Onderstaande wijken krijgen stap voor stap een nieuwe riolering, opgeknapte straten en een groenere inrichting. Deze projecten lopen al, of ze gaan binnenkort van start.

Contact

Meer weten over het project? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier of bel: 14 071.