Hoe wat en waarom dit project?

Verouderd riool

Aanleiding is de verouderde riolering die aan vervanging toe is. Ook zijn straten en stoepen toe aan onderhoud. De schop gaat dus in de grond. Reden voor gemeente Leiden om te kijken wat nog meer nodig is. Waar het kan wil de gemeente opgaven en werkzaamheden slim combineren. De straat hoeft dan slechts beperkt open, zodat bewoners en ondernemers minder overlast ervaren.

Veranderend klimaat

Daarom nemen we nu ook maatregelen tegen de gevolgen van ons veranderend klimaat. Steeds vaker zijn er extreme weersomstandigheden. Als steden zich hier niet op voorbereiden heeft dat gevolgen voor de leefbaarheid van buurten en de gezondheid van mensen (bron: TNO). Zo zorgen hittegolven zomers in de stad voor hittestress. Op plekken met veel asfalt en steen kan de temperatuur wel 8 graden hoger zijn dan elders. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid hebben hier last van. Bovendien veroorzaken hoosbuien vaker een overlopend riool, en wateroverlast op straat en in kelders.

Bekijk het filmpje.