Evenement organiseren
Bent u een particulier, bedrijf of instelling? En wilt u een evenement of buurtfeest organiseren in de gemeente Leiden? Dan hebt u misschien een evenementenvergunning nodig. Bij een buurt- of straatfeest is soms een melding voldoende. U kunt een evenementenvergunning aanvragen of een melding doen bij de gemeente.
Melding buurt- of straatfeest
Bij een buurt- of straatfeest is het soms voldoende om een melding te doen bij de gemeente. Het hangt van uw plannen af of een melding voldoende is of dat u toch een vergunning nodig hebt. Om uw plannen goed te kunnen beoordelen vult u het aanvraagformulier in de EvenementAssistent in. Dat moet zowel bij een melding als bij een vergunningaanvraag. Wanneer u aan alle onderstaande punten voldoet is een melding voldoende:
- U organiseert een buurt- of straatfeest.
- Maximaal 75 bezoekers.
- Evenement op één plaats.
- Duurt maximaal één dag.
- Vrije doorgang voor politie, brandweer en ambulance (nood- en hulpdiensten).
- Muziek met geluidssterkte van maximaal 70 decibel tot 20.00 uur.
- Geen verkoop van alcohol.
- Geen afsluiting van een hoofdweg.
- Geen plaatsing van tijdelijke bouwwerken zoals een grote tent of springkussen.
Soorten evenementen
Nadat u uw aanvraag hebt ingediend geeft de gemeente uw aanvraag een risicoklasse. De risicoklassen zijn A, B of C. Daarbij staat C voor de hoogste risicoklasse. De aanvraagtermijn en de kosten voor de aanvraag verschillen per risicoklasse. De gemeente onderscheidt de volgende soorten evenementen met bijbehorende kosten en uiterlijke aanvraagtermijn:
Soort evenement | Kosten voor de vergunning | Wanneer aanvraag uiterlijk indienen? |
---|---|---|
Melding | geen | 2 weken voor evenement |
A-evenement | € 80,46 | 4 tot 6 weken voor evenement |
B-evenement zonder risico | € 109,21 | 8 weken voor evenement |
B-evenement met risico | € 160,93 | 12 tot 16 weken voor evenement |
C-evenement | € 206,91 | 16 weken voor evenement |