Evenement organiseren

Bent u een particulier, bedrijf of instelling? En wilt u een evenement of buurtfeest organiseren in de gemeente Leiden? Dan hebt u misschien een evenementenvergunning nodig. Bij een buurt- of straatfeest is soms een melding voldoende. U kunt een evenementenvergunning aanvragen of een melding doen bij de gemeente.

Melding buurt- of straatfeest

Bij een buurt- of straatfeest is het soms voldoende om een melding te doen bij de gemeente. Het hangt van uw plannen af of een melding voldoende is of dat u toch een vergunning nodig hebt. Om uw plannen goed te kunnen beoordelen vult u het aanvraagformulier in de EvenementAssistent in. Dat moet zowel bij een melding als bij een vergunningaanvraag. Wanneer u aan alle onderstaande punten voldoet is een melding voldoende:

  • U organiseert een buurt- of straatfeest.
  • Maximaal 75 bezoekers.
  • Evenement op één plaats.
  • Duurt maximaal één dag.
  • Vrije doorgang voor politie, brandweer en ambulance (nood- en hulpdiensten).
  • Muziek met geluidssterkte van maximaal 70 decibel tot 20.00 uur.
  • Geen verkoop van alcohol.
  • Geen afsluiting van een hoofdweg.
  • Geen plaatsing van tijdelijke bouwwerken zoals een grote tent of springkussen.

Soorten evenementen

Nadat u uw aanvraag hebt ingediend geeft de gemeente uw aanvraag een risicoklasse. De risicoklassen zijn A, B of C. Daarbij staat C voor de hoogste risicoklasse. De aanvraagtermijn en de kosten voor de aanvraag verschillen per risicoklasse. De gemeente onderscheidt de volgende soorten evenementen met bijbehorende kosten en uiterlijke aanvraagtermijn:

Soort evenementKosten voor de vergunningWanneer aanvraag uiterlijk indienen?
Meldinggeen2 weken voor evenement
A-evenement€ 80,464 tot 6 weken voor evenement
B-evenement zonder risico€ 109,218 weken voor evenement
B-evenement met risico€ 160,9312 tot 16 weken voor evenement
C-evenement€ 206,9116 weken voor evenement