Vijf Meilaan 137 - uitnodiging kennismaken bouwplannen (2024-034)

15 februari 2024, 05:57

Op het terrein tussen de Korte Vliet en de Johan Wagenaarlaan staan nu verschillende en verouderde (school)gebouwen. Dit jaar zal een deel daarvan gesloopt worden. Een aantal organisaties wil met bewoners kennismaken en in grote lijnen vertellen wat hier gaat gebeuren. Daarom nodigen ze u uit voor een kennismakingsbijeenkomst op dinsdagavond 27 februari a.s. in het huidige gebouw.

Toekomstplannen nog niet helemaal uitgewerkt

Het plan is om op het terrein drie gebouwen neer te zetten. Alle drie hebben een andere eigenaar:

• Scholengroep Leonardo da Vinci: Het huidige, wat hogere gebouw dat dwars op de Johan Wagenaarlaan staat, blijft staan. Hier zit nu de Internationale Schakelklas (een internationale schakelklas (ISK) is een klas voor anderstalige leerlingen van 12 tot ongeveer 18 jaar. Het belangrijkste doel is het aanleren van de Nederlandse taal, zodat leerlingen door kunnen stromen naar reguliere scholen) in van de scholengroep Leonardo da Vinci. Het gebouw wordt gerenoveerd. Daarna keren de schakelklassen terug.
  • Het Vlietland College: De laagbouw wordt gesloopt. Hier komt een nieuw schoolgebouw voor terug. Het Vlietland College (nu aan de Apollolaan) verhuist naar dit nieuwe gebouw en verlaat het huidige.
  • Stichting Fatih: Deze maatschappelijke stichting, gericht op de integratie, emancipatie, participatie en prestatie van haar leden in de Nederlandse samenleving, bouwt een nieuw gebouw. Dat komt ongeveer op dezelfde plek als nu (noordkant van het terrein).

De gemeente Leiden staat achter het idee van de bovenstaande organisaties. De gemeente stelt wel voorwaarden. Zo vindt de gemeente parkeren, openbare orde en groen in de buurt belangrijk. En de gemeente wil dat u de (toekomstige) eigenaren en hun plannen leert kennen. Niet alle plannen zijn al even ver uitgewerkt. Het kan dus zijn dat we nu nog niet op al uw vragen antwoord hebben. Binnenkort start ik als nieuwe projectleider vanuit de gemeente. Een goed moment om met elkaar kennis te maken.

Met elkaar kennismaken

Scholengroep Leonardo da Vinci, Het Vlietland College, stichting Fatih en de gemeente Leiden nodigen u uit voor een kennismakingsbijeenkomst:

Datum: dinsdag 27 februari
Tijd: 18:45 uur inloop, 19.00u start
Locatie: Vijf Meilaan 137, 2324 VV Leiden (via het schoolplein)

Programma & aanmelden

Na een algemene introductie om 19.00 uur kunt u verder persoonlijk kennismaken met de medewerkers van de vier organisaties. Koffie en thee staan voor u klaar.

Om te weten hoeveel stoelen en kopjes we klaar moeten zetten, vragen we u vooraf aan te melden via j.kort@leiden.nl.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Of kunt u 27 februari niet langs  komen, maar wilt u wel kennismaken? Neem contact op met het projectteam via Julius Kort, j.kort@leiden.nl of bel met de gemeente Leiden via 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.

Met vriendelijke groet,

Peter Heijmen