Bestemmings- en beeldkwaliteitsplan Humanities Campus vastgesteld

20 juni 2024

Het nieuwe bestemmingsplan voor het Humanities Campus is op 13 juni 2024 door de gemeenteraad vastgesteld. Hierdoor kunnen de voorbereidende werkzaamheden rondom de Doelenzijde in het Witte Singel-Doelengebied van start gaan. Over de exacte planning van alle werkzaamheden volgt de komende jaren meer informatie.

De bouwplannen van de Universiteit voor de nieuwbouw worden eerst bij de gemeente ingediend. Deze plannen moeten voldoen aan het nieuwe bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en het bouwbesluit. Als dat zo is, verleent de gemeente hiervoor een omgevingsvergunning.

Communicatie over het project

De Universiteit Leiden is eigenaar van het bouwproject en zal met omwonenden communiceren over de planvorming en uitvoering van het project. De Universiteit stelt ook een omgevingsmanager aan die direct te benaderen is voor omwonenden. De gemeente Leiden geeft signalen, zoals meldingen en klachten uit de stad door aan de Universiteit.

In het verleden heeft het project veel impact gehad en tot grote zorgen geleid bij directe bewoners. De gemeente Leiden en de universiteit begrijpen dit en vinden dit erg vervelend. Met het besluit tot vaststellen van het bestemmingsplan begint een nieuwe fase. In deze fase wordt er samengewerkt aan een leefbare binnenstad, die duurzamer en groener is. Met een goede balans tussen wonen, leren en werken in de campus. Met een prettig burencontact en aangename leefomgeving. De gemeente en Universiteit willen de omgeving bij de vervolgstappen betrekken en hierover tijdig communiceren.

De ingangsdatum van het nieuwe bestemmingsplan is 10 augustus 2024 en wordt 27 juni 2024 gepubliceerd op www.ruimtelijkeplannen.nl. Wilt u het beeldkwaliteitplan ontvangen? Stuur dan een contactformulier t.a.v. W. van Berkum.

Hebt u vragen aan de gemeente over dit project? Gebruik dan het contactformulier, of bel tijdens kantooruren met 14 071.

Hebt u vragen aan de Universiteit? Stuur dan een mail naar info@humanitiescampus.nl, of bel het Universitair Vastgoedbedrijf: 071- 527 30 60.