Struwelen - meer straatgroen (2023-313)

21 december 2023, 09:15

Leiden is een dichtbevolkte stad: mens en dier wonen er graag. En met extra groen en nieuwe leefgebieden voor stadsdieren houden we onze stad zo leefbaar mogelijk. Om ervoor te zorgen dat onze stadsdieren graag in Leiden blijven wonen, investeren we in hun leefgebieden. Meer groen betekent meer schuil- en voedselplekken voor de dieren in de stad. Zo biedt het straatgroen een fijne leefomgeving voor egels en in struiken broedende vogels als de merel en de roodborst. Deze soorten doen het momenteel slecht doordat er steeds minder struiken langs de straten te vinden zijn. Meer groen zorgt er ook voor dat het regenwater gemakkelijk kan weglopen en het houdt het water langer vast in de ondergrond. Bomen en struiken zorgen ook voor schaduw en verkoeling.

Denk mee op dinsdag 12 december

Bij u in de buurt is de mogelijkheid om het straatgroen aan te vullen met struikgewas. We kiezen dan voor struiken met een grote natuurwaarde in afwisselende samenstelling. In het schema hieronder ziet u welke locatie we hiervoor op het oog hebben. Heeft u ideeën over het groen dat we op deze plek willen toevoegen? Op dinsdag 12 december komen we langs om met u in gesprek te gaan. In het schema ziet u hoe laat we op welke plek aanwezig zijn. We zijn benieuwd naar uw ideeën.

Tijdstip

Veerpolderpad (t.h.v. de Blauwkarper)

15.00-15.30 uur

Jacob Catslaan (gaat ook over de Vondellaan)

15.00-15.45 uur

Floris Versterlaan

16.00-16.30 uur

Lau Mazirelstraat / Corrie ten Boomstraat

16.00-16.30 uur

Kon. Wilhelmina Bladergroenweg

16.45-17.15 uur

Planning

De gemeente gebruikt de bij u opgehaalde informatie en reacties om een definitief plan te maken voor de aanleg van het extra groen. In februari 2024 worden de struiken geplant.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.

Met vriendelijke groet,

Stan van der Laan