Groenonderhoud omgeving Van der Paauwkade

15 juli 2024, 13:18

In het gedeelte langs de Van der Paauwkade tussen de Slachthuislaan en de Pascalstraat is een plantsoen met lavendel en een driehoekig pleintje met bomen (platanen). Dit groen heeft veel onderhoud nodig, wat zelfs met hulp van bewoners niet lukt. De gemeente heeft daarom een nieuw ontwerp voor dit stukje groen gemaakt.

Uitleg aan omwonenden

Op donderdag 25 juli tussen 16.00 uur en 16.30 kunt u met de gemeente praten over het ontwerp. U vindt ons op het driehoekige pleintje tussen van der Paauwkade, Wattstraat en de Pascalstraat.

Wat is er in het nieuwe ontwerp van het plantsoen verwerkt?

• Er was een wens om op een makkelijke manier van de Slachthuislaan naar de Van der Paauwkade te kunnen fietsen. Vanuit de Slachthuislaan en de Wattstraat loopt een pad naar de Van der Paauwkade. De van der Paauwkade is een voetpad. Het is niet mogelijk van deze doorsteekjes een officieel fietspad te maken. Wel kunnen bewoners op deze manier de Van der Paauwkade makkelijker bereiken.
  • Het gedeelte met de lavendel vormen we om naar een bloemrijk grasland met soorten die aantrekkelijk zijn voor bijen. In dit mengsel groeien andere en meer kleurrijke soorten dan in de berm langs de watergang. Hier tussenin groeit hier en daar een wat hogere struik.
  • Naast de nieuwe paadjes liggen momenteel heestervakken met lage sierstruiken. Een gedeelte van de bestaande beplanting blijft staan.
  • Het verharde gedeelte van het driehoekige plein verandert in gras. Dit gedeelte kan dan ook nog gebruikt worden om te recreëren. De randen krijgen een beplanting van lagere heesters die goed tegen schaduw kunnen. De rand langs de watergang blijft open.

Uitvoering werkzaamheden

De werkzaamheden voert de gemeente komend plantseizoen uit. Het plantseizoen begint in november en loopt tot en met maart volgend jaar.