Muziekschool Hazewindsteeg in compactere vorm

16 oktober 2024, 14:10

De gemeente Leiden werkt aan een plan voor een nieuwe muziekschool. Het college van burgemeester en wethouders is van plan het programma voor de nieuwe muziekschool aan de Hazewindsteeg te verkleinen. Dit besluit volgt op een grondige analyse van de bouwkosten, die veel hoger blijken uit te vallen dan oorspronkelijk begroot. Voor het nieuwe plan is een minder grote verbouwing nodig.

De nieuwe muziekschool komt midden in het Cultuurkwartier, naast de Leidse Schouwburg. Het doel is cultuur- en muziekonderwijs beter met elkaar te verbinden. Oorspronkelijk was een groter programma voorzien, inclusief oefencabines en een concertzaal, maar technische beperkingen en geluidsisolatievereisten hebben geleid tot een herziening van de bouwplannen. Om de kosten te beheersen, wil het college het programma verkleinen, bijvoorbeeld met een kleinere concertzaal of minder oefencabines. Samen met partners zoals BplusC en programmeurs (The X, van Polanen en Hot House) wordt er gekeken naar mogelijkheden om dit te realiseren.

Geen nieuwe kelder

In het nieuwe voorstel wordt de muziekschool gerealiseerd met een kleiner programma, waarbij het plan voor de bouw van een kelder komt te vervallen. Dit leidt tot een besparing van bijna € 4 miljoen, waardoor de totale kosten nu € 15 miljoen bedragen. Hoewel dit nog steeds meer is dan de oorspronkelijke begroting, vindt het college het belangrijk het project aan te passen zodat het binnen een haalbaar budget blijft. De geplande fietsenstalling in de bestaande kelder onder het pand aan de Ceciliastraat blijft wel onderdeel van de plannen.

Financiering

Ondanks verkleining van het programma vergt het aangepaste plan nog steeds een grotere investering dan eerder begroot. Er is een financieel tekort van 6 miljoen euro waarvoor nog geen dekking is. De belangrijkste reden hiervoor is dat sloop en nieuwbouw van het voorhuis aan de Oude Vest noodzakelijk is. Vanwege dit financiële tekort wordt voor dit project voorjaar 2025 extra geld gevraagd. De gemeente maakt in het voorjaar bij de zogenoemde Kaderbrief een integrale afweging tussen alle aanmeldingen. Indien er voldoende dekking beschikbaar komt in de Kaderbrief zal vervolgens toegewerkt worden naar een kaderbesluit.

Besluitvorming en planning

Het college informeert de gemeenteraad met een brief. In het derde kwartaal van 2025 wordt er een kaderbesluit verwacht. De gemeente vindt het belangrijk om de ideeën en zorgen van omwonenden mee te nemen in de plannen. Er zal een participatieplan en traject worden opgezet, waarin aandacht wordt besteed aan onderwerpen zoals geluidsoverlast en het parkeren van fietsen.