Meer verkeersveiligheid door nieuwe inrichting Lammenschansweg
De Lammenschansweg is dé stadsentree aan de zuidzijde van Leiden. Een weg waar veel mensen aan wonen, werken of dagelijks overheen reizen. Ook is het groen op de Lammenschansweg belangrijk voor de stad. De weg is op veel punten toe aan verbetering en met stip op één staat de verkeersveiligheid. Op dinsdag 18 november stelde het college van burgemeester en wethouders de aanvraag voorbereidingskrediet en de bijbehorende schetsontwerpen vast. Daarmee komt de nieuwe inrichting van de Lammenschansweg een stap dichterbij.
Vooral op de kruisingen van de Lammenschansweg met omliggende straten moet de verkeersveiligheid verbeteren. Dit zijn de delen van de weg waar automobilisten, fietsers en voetgangers elkaar tegenkomen. Daarom wil de gemeente ervoor zorgen dat de kruisingen zo worden ingericht dat gemotoriseerd verkeer er stevig wordt afgeremd en niet harder dan 30 kilometer per uur kan rijden. Op de tussenliggende wegdelen, waar verkeersdeelnemers elkaar niet tegenkomen, blijft de maximale snelheid 50 kilometer per uur. Om de snelheidsbeperking verder af te dwingen, heeft de gemeente een verzoek tot flitspalen ingediend bij het openbaar ministerie.
Voorrangspleinen op kruisingen
Een goede manier om de kruispunten veiliger te maken, is door ze in te richten als voorrangspleinen. Door de vorm van een voorrangsplein ontstaan er S-bochten in de doorgaande weg. Die bochten liggen vlak voor de kruisingen, waardoor automobilisten moeten afremmen om de bocht te kunnen nemen.
Op plaatsen waar het nodig is, kunnen aanvullende maatregelen ervoor zorgen dat het verkeer echt niet harder kan rijden dan 30. Bijvoorbeeld door drempels, plateaus of rammelstroken te maken, of de rijbaan te versmallen. Door de snelheid van het verkeer op de kruisingen te verlagen, kunnen fietsers en voetgangers de Lammenschansweg veilig oversteken. Oversteken wordt ook gemakkelijker omdat er nog maar één rijstrook tegelijk overgestoken hoeft te worden in plaats van twee.
Doelen bereiken samen met omwonenden
De nieuwe inrichting van de Lammenschansweg heeft verschillende doelen. Het hoofddoel is de verbetering van de verkeersveiligheid, maar daarnaast is het ook belangrijk dat in onze groeiende stad het verkeer goed kan blijven doorrijden. Niet alleen het autoverkeer, maar zeker ook ons hoogwaardig openbaar vervoer. In Leiden is naast de fiets het openbaar vervoer het alternatief voor de auto. Daarbij wil de gemeente het groen langs de weg versterken en het noordelijke deel van de weg – tussen de Jan van Houtbrug en station Lammenschans – beter verbinden met het zuidelijk deel. Om deze doelen te bereiken, is er intensief samengewerkt met een klankbordgroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van wijk-, bewoners- en ondernemersverenigingen. De gemeente is erg blij met de samenwerking met deze klankbordgroep en dankt de leden hartelijk voor de betrokkenheid en het meedenken.
Planning
Na het vaststellen van deze aanvraag voorbereidingskrediet moet het schetsontwerp verder worden uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp en uiteindelijk een definitief ontwerp. En voordat het project kan worden aanbesteed en de uitvoering kan starten, moet de gemeenteraad de aanvraag uitvoeringskrediet vaststellen. De planning is dat de uitvoering eind 2027 start, nadat de werkzaamheden aan de Europaweg en het Lammenschansplein klaar zijn.